29. aprilli “Helikaja” teljeks on Märt-Matis Lille uudisteos “Tulleminek” Tartu Sadamateatris.
Mis teeb nüüdisteatriteosest ooperi?
Kas ooperisse sobib igasugune laulmine ja kui palju võib seal olla lausutud teksti, arutleb Postimehe toimetaja Alvar Loog.
Vestlusringis arutleme, kas tänapäeva heliloojate vokaalpartiid on mõeldud lauljate kiusamiseks.
Kaasaegse laulmise tehnilisi probleeme lahkavad kogenud nüüdismuusik Iris Oja, teenekas metsosopran Leili Tammel ja hääleuurija Allan Vurma.
Noorte lauljate säravast esinemisest Eino Tambergi ooperis “Cyrano de Bergerac” räägivad Kristel Pappel ja Harry Liivrand.
Rockstaari välimusega organist Cameron Carpenter vihastas klassikalisi orelimängijaid ja vaimustas publikut Nordea kontserdimajas.
* Muusikauudised: Georg Otsa Muusikakooli juhile Aarne Saluveerile esitas 79 töötajat umbusaldusavalduse, EMTA rektori valimisdebatt Klassikaraadios, täitus Uue Tänava orkestri esimene pikaajaline eesmärk, kolm Klassikatähte ja Eller ERSO ees.
* Tulleminek.
Laupäeval, 22. aprillil esietendus Tartu Sadamateatris uus eesti algupärand – Märt Martis Lille uudisooper “Tulleminek” Jan Kausi libretole, mille lavastas Taago Tubin.
Etenduse muusikajuht on Paul Mägi, esietendust dirigeeris Taavi Kull.
Kunstnik on Liisa Soolepp, valguskunstnik Margus Vaigur ja koreograaf Janek Savolainen.
Osades: Reigo Tamm, Tamar Nugis, Rasmus Kull, Simo Breede, Jaan Willem Sibul, Märt Jakobson, Pirjo Jonas, Maria Listra, Sigrid Mutso, Annaliisa Pillak, Kadi Jürgens, Karmen Puis, Jaanus Tepomees, Karl Edgar Tammi, Kärt Tammjärv ning Vanemuise ooperikoor ja sümfooniaorkester.
Märt-Matis Lille uudisooperi žanrimääratluse teemal arutleb Postimehe toimetaja Alvar Loog.
* Mis nõkse on vaja teada, et tervislikult kähistada ja käristada?
Nüüdismuusika laulmist praegu Eestis õppida ei saa, samas nõuavad uudisteosed sageli hääleefekte, mille jaoks hakkab iga muusik uut jalgratast leiutama.
“Laulja peaks oskama laulda täiusliku klassikalise tehnikaga fraas, siis käristada, rögistada ja norsata mõnda aega – ja siis minna tagasi klassikalise tehnika peale ilma mürata hääles,” ütleb Iris Oja.
Aga lauljad lähevad sageli paanikasse, sest nad ei tea, missuguse kohaga sahistada või kahistada.
Nüüdismuusika nõuab julget pealehakkamist, aga mõningaid oskusi saaks omandada üsna lühikese ajaga.
Hirm kaasaegsete partituuride ees peletab lauljad nüüdismuusikast eemale – ja see tähendab, et Eesti uut muusikat esitavad sageli välismaa interpreedid.
Vestlusringis arutlevad Leili Tammel, Allan Vurma ja Iris Oja.
* 25. ja 26. aprillil esinesid Rahvusooper Estonia laval EMTA tudengid Raiko Raalik, Anu-Mari Uuspõld, Mehis Tiits, Janari Jorro, Aule Urb, Edgar Tron, Grete Oolberg, Egon Laanesoo ja Mattias Aabmets.
Eino Tambergi ooperi “Cyrano de Bergerac” on lavale seadnud Neeme Kuningas, noori juhendasid näitejuht Helgi Sallo ja lavastaja assistent Auri Jürna, partiisid õpetasid Tiina Kärblane ja Piret Habak.
Etendusi käisid vaatamas Kristel Pappel, Harry Liivrand ja Alvar Loog.
* 19. aprillil täitus Nordea kontserdimaja orelimuusikaga.
Rockstaari välimusega orelirevolutsionäär Cameron Carpenter on oma eesmärgiks seadnud tirida hiigelpill välja hämaratest kirikutest rahva sekka.
Tema enda juhiste järgi ehitatud hiiglaslikku elektriorelit veab ta endaga kaasas üle kogu maailma.
Carpenteri kontserdil käisid muusikakriitikud Kristel Pappel ja Harry Liivrand ning orelifanaatikust koolidirektor Hendrik Agur.
“Helikaja” on eetris laupäeva hommikul kell 9.
Kordub pühapäeva keskpäeval.
Saate toimetab Anne Prommik, kokku mängib Helle Paas.
Kommentaarid
Alates 02.04.2020 kuvab ERR kommenteerija täisnime.