* Suusahüppemägede poolest kuulus Lahti on sama palju Sibeliuse linn, kus asub üks maailma kümnest parimast kontserdimajast – erakordse akustikaga Lahti Sibeliustalo.
“Isegi suurepärase akustikaga Helsingi Musiikkitalost tulles tundub siia saali astudes, nagu oleksid hiigelsuure tšello sees,” ütleb muusikajakirjanik Ville Komppa.
Maailma suurimas puitarhitektuuriga kontserdisaalis tegutseb Lahti Sümfooniaorkester, mille peadirigendiks on vene päritolu Dima Slobodenjuk.
“Orkestri tase ei püsi iseenesest, pidevalt tuleb mängida nii Viini klassikuid kui ka nüüdismuusikat,” arvab Slobodenjuk.
Festivali peakülaliseks oli tänavu Göteborgi Sümfooniaorkester, mille värske peadirigent, Leif Segerstami juures õppinud Santtu-Matias Rouvali (31) on ise Lahtist pärit.
Tema mõlemad vanemad mängivad kohalikus orkestris. Sellest hooajast on Rouvali ka Londoni Filharmooniaorkestri peakülalisdirigent.
“Kodulinnas esinemine on minu selle hooaja tippsündmus!” kinnitab noor dirigent, kelle kohta Sunday Times märkis, et “muusika lihtsalt voolab temast välja”.
Muusikateadlase Cecilia Oinase sõnul on värskendav, kui Sibeliuse muusikat esitavad välisinterpreedid.
Ka festivali külalistest ligi pool on pärit väljastpoolt Soomet, eriti Inglismaalt. Ja olgugi, et kaevatakse – Sibeliust kõlab kavades liiga palju võrreldes muu soome muusikaga – on põhjanaabrid ikka ja jälle õnnelikud kuulates näiteks Lemminkäise süiti. Lahti Sinfonia Dima Slobodenjuki juhatatud kontserdil läks viisakas publik selle peale lausa hulluks.
“Nii see on – meil on saun, jonn ja Sibelius!” möönavad Komppa ja Oinas.
Lahti Sibeliustalost kogus muljeid toimetaja Anne Prommik.
* Helsingi Musiikkitalos andis 2. septembril meeldejääva kontserdi üks maailma kuulsamaid ooperilauljaid – ameeriklanna Renée Fleming.
Koos Stockholmi Kuningliku Filharmooniaorkestri ja nende peadirigendi Sakari Oramoga esitati tipplauljale südamelähedast repertuaari, mis kõigest paar päeva varem kõlas ka BBC Promsil.
Kavas oli ameeriklase Samuel Barberi nostalgiline meistriteos “Knoxville: Suvi 1915” ning lõpustseen Richard Straussi ooperist “Daphne”, mis Flemingi sõnul annab orkestrile võimaluse tõeliselt särada ning on samas äärmiselt väljakutseterohke, aga ka ilus teos.
Orkestri esituses kõlasid Rootsi helilooja Andrea Tarrodi uudisteos ning Carl Nielseni ulatuslik Sümfoonia nr. 2.
Kuulamas käisid Klassikaraadio toimetajad Kersti Inno, Anne Prommik ja Johanna Mängel.
* Muusik mõtleb: Hektolei Paju mõtiskleb muusikateatrite külastajate kannatuste üle, milles on sageli süüdi droonlauljad.
Saate tegid toimetajad Anne Prommik ja Johanna Mängel.
“Helikaja” on eetris laupäeval, 9. septembril kell 9.
Kordus pühapäeval, 10. septembril kell 12.
Järelkuulatav Klassikaraadio kodulehel.
Kommentaarid
Alates 02.04.2020 kuvab ERR kommenteerija täisnime.