‟Kõik minu sümfooniad on hauakivid,” on öelnud helilooja Dmitri Šostakovitš.
Reedel, märtsiküüditamise aastapäeva eelõhtul, on ERSO ees orkestri endine peadirigent, kauaaegne Peterburi Filharmoonia sümfooniaorkestri dirigent Nikolai Aleksejev.
Õhtu oodatuim on harva esitatav sõjavastane teos – Dmitri Šostakovitši Sümfoonia nr. 13.
Sümfoonia esiettekanne toimus 1962. aastal Moskvas, teos vaikiti Nõukogude ajakirjanduses aga täielikult maha – mitte ühtegi silpi kolme aasta jooksul ning teos ilmus trükis alles üheksa aastat pärast esiettekannet.
Kontserdi avanumber on Modest Mussorgski sulest – 19. sajandi keskpaigas tegutsenud Vene noorte intellektuaalide-heliloojate rühmituse “Võimas rühm“ kõige isikupärasema stiiliga esindajalt.
Ometi oli Mussorgski loometegevus tema alkoholiprobleemi tõttu väga ebastabiilne ja kui helilooja vaid 42-aastaselt suri, jäid mitmed tema teosed lõpetamata, ka ooper “Hovanštšina“.
Just selle ooperi Avamäng on kontserdi avalugu.
Seejärel kõlab Dmitri Šostakovitši looming:
Tsükkel ‟Neli romanssi Puškini sõnadele” valmis ajal, kui helilooja elus olid karmimad päevad – Nõukogude Liidu terrorimasin töötas täiel võimsusel, inimesi arreteeriti, mõrvati ja küüditati sadade tuhandete kaupa.
Ka Šostakovitši sõprade hulgas paljud “kadusid”, ka tema õde.
Šostakovitš köidab Puškini poeesiat kasutades oma laulutsüklisse tundeid irooniast ja meeleheitest kuni lõpmatu iluni. Ja vastupidi.
Šostakovitši Sümfoonia nr. 13 b-moll ‟Babi Jar” (1962) sünd ulatub samuti reaalsesse sündmustikku.
Nimelt ilmus 19. septembril 1961 ajalehes ‟Литературная газета” Jevgeni Jevtušenko poeem “Babi Jar”.
Babi Jar on paik Kiievi lähedal, kus Saksa okupatsioonivõimud hukkasid aastail 1941–1942 enam kui 100 000 juudi sõjavangi.
Lugenud ajalehes seda poeemi, otsustas Šostakovitš kirjutada neile värssidele kooriteose.
Samal ajal (1960ndate aastate algus) seisid nõukogude muusikas esmatähtsal kohal riigi üldist heaolu ülistavad oratooriumid ja kantaadid.
Šostakovitši 13. sümfoonia räägib aga sootuks rassismist ja üksteisemõistmisest, võitlusest despootliku võimu vastu, hirmudest ja alandusest.
Vaatamata teose üldisele ärapõlatusele oli see helilooja jaoks üks olulisimaid oopuseid.
Niivõrd oluline, et sümfoonia valmimiskuupäeva ta meenutas ja tähistas igal aastal.
Viimati kõlas Šostakovitši sümfoonia ERSO esituses 2009. aasta sügisel, kui Nikolai Aleksejev alustas sellega oma viimast hooaega ERSO peadirigendina.
Kontserdil soleerib Moskva Suure Teatri solist Pjotr Migunov (bass).
Kaastegev on Eesti Rahvusmeeskoor.
ERSO ees on Nikolai Aleksejev.
Ülekanne reedel, 24. märtsil kell 19.
Estonia kontserdisaalist vahendavad helirežissöör Siim Mäesalu ja toimetaja Marge-Ly Rookäär.
Kuula ka teisi kontserte:
http://klassikaraadio.err.ee/l/kontserdisaalis
Kommentaarid
Alates 02.04.2020 kuvab ERR kommenteerija täisnime.