Seekord kõlab hooaja avaõhtul Giacomo Puccini ooper “Madama Butterfly”, tagöödia ameerika mereväelasesse armunud jaapanlanna saatusest.
Dirigendipuldis on La Scala kunstiline juht Riccardo Chailly, nimiosas Uruguay sopran Maria Jose Siri.
Piduliku sündmuse kannab kümnete tele- ja raadiojaamade hulgas üle ka Klassikaraadio.
Giacomo Puccini ooperi “Madama Butterfly” esiettekanne toimus samuti La Scala laval veebruaris 1904.
Toona kukkus teos haledalt läbi – aga põhjuseks polnud mitte selle muusikaline küündimatus, vaid Puccini ja tema kirjastaja vaenlaste osavalt punutud intriigid.
“Madame Butterfly” on kurb, kaunis ja dramaatiline lugu noore jaapanlanna Cio-Cio-Sani (Butterfly) ja ameerika mereväelase Pinkertoni armastusest.
See lugu leiab aset 1904. aasta paiku Jaapanis Nagasakis: jaapani tüdruk võidab noormehe südame, siis kaotab selle ning teeb lõpuks harakiri.
“Ma olen nüüd veendunud, et see ooper peab olema kahevaatuseline. […] Draama peab jõudma oma võimsa ja õudse lõpuni vahelesegamiseta,” kirjutas Puccini oma jäärapäisele kirjastajale Ricordile, kes polnud sündiva uudse kahevaatuselise ooperi mõttega rahul.
Puccini jäi peale ja ooper esietendus 17. veebruaril Cleofonte Campanini taktikepi all, peaosas oli Rosina Storchio.
Vastuvõtt oli tormiline – Puccini sõnul oleks ta kohapeal lintšitud.
Ricordi perekond soovitas heliloojal siiski teine vaatus poolitada. Uusversioon võidutses Brescias juba 28. mail, kuid Puccini meelemuutused jätkusid: lisaks kahele versioonile Itaalia ettekannetest lisandusid Inhglise versioonid aastast 1906 ning kaks versiooni Pariisi debüüdiks, enne kolmandat Itaalia versiooni aastal 1907.
La Scalasse jõudis “Madama Butterfly” tagasi alles aastal 1925 peale helilooja surma.
Kolmevaatuselist ooperit juhatas Arturo Toscanini. Nüüd kõlab La Scala laval lõpuks taas teose kahevaatuseline originaalversioon, mille on taastanud Julian Smith.
“Madama Butterfly” on üks kõige mängitavamaid oopereid. Andmebaasi Operabase järgi on teos esituskordadelt maailmas kuuendal kohal.
Ooperis kõlavad imekaunid aariad armastusest, kaotusest, valust ja lootusest. Ilmselt kuulsaim neist on Butterfly aaria “Un bel di vedremo”, milles peategelane vaatab unistades merele ja ootab sealt oma armastatud Pinkertoni saabumist.
La Scala orkestrit ja koori dirigeerib teatri peadirigent Riccardo Chailly, kes asus ametisse eelmisel aastal.
Peaosas on Uruguay sopran, peadpööritava eduga oma karjääri alustanud Maria Jose Siri, kes on La Scala laval kehastanud juba Etioopia printsess Aidat.
Tema ustavat teenijannat Suzukit laulab Brescia päritolu itaalia metsosopran Annalisa Stroppa.
Pinkertoni on Bryan Hymel kehastanud juba nii Metropolitani kui ka Viini Riigiooperi laval.
Sharplessi osas on Carlos Álvarez, kes osales ka eelmise aasta hooaja avateoses “Jeanne d’Arc”, sama rolli esitas ta La Scala laval ka aastal 1996.
Täpsem info La Scala kodulehel:
Kuula, kuidas Maria Jose Siri laulis sama rolli Arena di Veronal:
Otseülekanne La Scala lavalt algab 7. detsembril kell 18.55.
Vahendab Anne Prommik.
Kommentaarid
Alates 02.04.2020 kuvab ERR kommenteerija täisnime.