Ooperiõhtu: Ain Anger BBC Promsil suurooperis

Modest Mussorgski suurteos “Hovanštšina” Dmitri Šostakovitši redaktsioonis kõlas tänavu augustis festivalil BBC Proms. Üks rollitäitjaid oli võimas eesti bass Ain Anger. Eetris 28. augustil kell 19. Vahendab Anne Prommik.

Modest Mussorgski suurteos “Hovanštšina” uurib autokraatia olemust ja poliitilise reformi tagajärgi.
“See on äärmiselt kaasaegne ooper – kõik see, mida me laval näeme, on nagu tänapäeval,” ütleb dirigent Semjon Bõtskov, kes juhatas monumentaalset teost Royal Albert Halli laval.
“Venemaa on lõhestunud erinevate huvigruppide vahel, kes kõik soovivad võimu – ja nii on see ka tänapäeval.”
Bõtškov tõi etenduse välja ka aastal 2014 Viini Riigiooperis ning on sellest õnnestunud lavastusest kaasa toonud mitmed osatäitjad, nende hulgas ka bass Ain Angeri Dossifei osas.

Ooperi tegevuse ajal toimub Venemaal Peeter Suure juhtimisel mitmeid uuendusi, millele jäävad ette kolm vastast – Hovanskite perekond, korrumpeerunud poliitiku Golitsõni ümber koondunud ringkond ja vanausulised.
Modest Mussorgski ooperi pealkiri tähendab Hovanskite afääri. See jutustab meile loo 17. sajandil toimunud Ivan Hovanski juhitud streletside mässudest tsaar Peeter I vastu.
Mussorgski tundis väga hästi Vene rahva ajalugu ja kirjutas ise ka ajaloolistel sündmustel põhineva libreto. Huvitaval kombel pole küll peategelast Peetrit ooperi tegelaste hulgas. Seda põhjusel, et ajal kui Mussorgski selle ooperi kirjutas – 1870ndatel aastatel – oli seadusega keelatud laval tsaari kujutada.

Nagu ka mitmed teised teosed, jäi emakese Venemaa saatust portreteeriv “"Hovanštšina” lõpetamata, kui helilooja suri – see oli aastal 1881.
Ooperit täiendas ja orkestreeris Mussorgski sõber Nikolai Rimski-Korsakov.
Teose teise versiooni autoriks on Stravinski. Meie kuulame Dmitri Šostakovitši redaktsiooni aastast 1960, mis on neist kolmest levinuim.

Eesti publikul tasub märgata asjaolu, et Dossifei osas on fanaatilise põlemisega Ain Anger, kes seda rolli on esitanud ka varasemalt Viini Riigiooperis. tema rollilahenduse kohta arvas Viini ajaleht Kurier: „Selle etenduse teine staar on Ain Anger, kes vanausuliste radikaalse juhina laulab end lõplikult ja püsivalt tänapäeva suurte basside esiritta”. Dirigendi valitud koosseisus pole ühtki nõrka lüli.
Streletside juhi vürst Ivan Hovanski rollis on Horvaatia juurtega bass Ante Jerkunica, kelle rollinimistus on ka nii Boriss Godunov kui Pimen.
Tema poega Andrei Hovanskit kehastab Wagneri-lauljana kuusaks saanud Inglise tenor Christopher Ventris, kes samas rollis oli koos Ain Angeriga ka Viini Riigiooperis.
Solistide hulgas on ka ehtsaid vene lauljaid – Vassili Golitsõni osa loob Moskva Suure Teatri solist, tenor Vsevolod Grivnov.
Vanausulist Marfat laulab Moskvast pärit noor ja kaunis tumeda tämbriga metsosopran Jelena Maksimova.
Šaklovitõi rollis teeb Promsi debüüdi gruusia bariton George Gagnidze.
Vanausulist Susannat laulab Walesi päritolu sopran Jennifer Rhys-Davies.
Lisaks peategelastele teeb kaasa kaks poistekoori, Slovakkia Filharmooniakoor ning BBC Singers, mängib BBC Sümfooniaorkester.

Osades:

* Ante Jerkunica – Vürst Ivan Hovanski, streletside juht
* Christopher Ventris – Vürst Andrei Hovanski, tema poeg
* Vsevolod Grivnov – Vürst Vassili Golitsõn, tsaarinna endine armuke
* Jelena Maksimova – Marfa, vanausuline
* Ain Anger – Dossifei, vanausuliste juht
* George Gagnidze – Fjodor Šaklovitõi, bojaar
* Jennifer Rhys-Davies – Susanna, vanausuline
* Norbert Ernst – Scribe
* Anush Hovhannisyan – Emma, tütarlaps Moskva Saksa kvartalist
* Colin Judson – Kuzka, strelets
* Philip Tebb – Esimene sõdur
* Charles Gibbs – Teien sõdur
* Jamie W. Hall – Varsonofjev
* Christopher Bowen – Golitsõni teener
* Thomas Raskin – Strešnev

Kardinal Vaughani Memoriaalkooli poistekoor, Tiffini Poistekoor, BBC Singers, Slovakkia Filharmoonia koor
BBC Sümfooniaorkester, kontsertmeister Stephen Bryant
Ddirigent Semjon Bõtškov

Ooper on salvestatud 6. augustil 2017 Royal Albert Hallis.

Klassikaraadio eetris 28. augustil kell 19.05

Vahendab Anne Prommik.

 
Sisukokkuvõte:

Hovanskite lugu leiab aset 17. sajandi Venemaal, ajal, kui valusalt põrkuvad reformimeelsed ja reaktsionäärid. Ühel pool seisab noor ja edumeelne tsaar, tema vastu on aga konservatiivsed bojaarid eesotsas streletside juhi Ivan Hovanskiga ning vanausuliste sekt, kes on fanaatiliselt usureformide ja neid soodustanud Romanovite vastu.
Ooper koondab endas ajalooliselt kolme streletside ülestõusu sündmusi aastatel 1682, 1689 ja 1698. Ooperi alguses on troonil tsaarinna Sofia, keda toetab tema armuke Vassili Golitsõn, tema invaliidist vend Ivan ja poolvend Peeter.
Ooperi tegevuse vallandab Peeter Suure troonile tõusmine. Moskvas tegutsevad kaks rivaali – bojaaride juht Golitsõn ja kardetud streletside juht Ivan Hovanski.
Peale seda kui Peter Suur saab võimule, vallandatakse Golitsõn ja Ivan Hovanski mõrvatakse. Peetrile keelduvad allumast ka vanausulised, kes korraldavad massilise enesetapu tuleriidal.

I vaatus.
Moskva, Punane Väljak. Koit peale öist streletside mässu.

Bojaar Šaklovitõi dikteerib Scribele kirja, kaevates anonüümselt Ivan Hovanski peale, keda ta süüdistab kokkumängus vanausulistega, et sokutada troonile oma poeg Andrei.
Moskvalased sunnivad Scribet ette lugema streletside nimekirja aadlikest, keda nad on karistanud väidetavate kuritegude eest, ja kaeblevad, et emakese Venemaa kõige suuremateks vaenlasteks on alati olnud selle oma rahvas.
Streletside armee eesotsas saabub Ivan Hovanski, teda ümbritsevad jumaldavad poisid ja naised. Hovanski kiitleb, et oma jõududega kontrollkäiku tehes surus ta alla bojaaride mässu.
Toetajad tervitavad teda kui “valget luike””.Väljakule jookseb Saksa kvartalist pärit noor luteriusku tütarlaps Emma, teda ajab taga Andrei Hovanski.
Neiu päästjaks osutub vanausuline Marfa, Andrei eelmine armastatu. Nüüd aga otsustab Ivan, et ta tahab ise Emmat.
Isa ja poja vahel tekib vägivaldne tüli, mille peatab vanausuliste juht Dossifei. Ta usaldab Emma Marfa hoolde ning noomib kaklejaid.
Hovanski käsutab streletsid tagasi Kremlisse ning vanausulised palvetavad nende usu eest.

II vaatus.
Prints Golitsõni kabinet, õhtu.

Golitsõn loeb valitsejanna Sofia kirja ja mõtskleb, kas saab tema armutõotusi uskuda.
Teine kiri emalt soovitab tungivalt end puhtana hoida. Tuleb Marfa, kes näeb ette tema saatust ja ennustab teda ähvardavat võimukaotust.
Golitsõn saadab Marfa ära ja otsustab, et laseb valvuril naise tappa. Ilmub aga Ivan Hovanski, kes süüdistab Golitsõni bojaaride pärilike õiguste kitsendamises.
Kahe vürsti tülisse sekkub ootamatult Dossifei. Avaldades, et ka tema soontes voolab aadliverd, püüab ta neid kaasa tõmmata oma plaani, kuidas kaitsta Püha Venemaad. Kuid vürstid lähevad taas kiiresti kaklema.
Möödub vanausuliste protsessioon.
Naaseb Marfa, ehmatades kõiki teatades, et tema elu päästsid just tsaar Peetri väed.
Peale seda siseneb Šaklovitõi uudisega, et tsaarinna Sofia on kuulutanud Hovanskid reeturiteks ning Peeter on nõudnud “Hovanskite afääri” uurimist.

III vaatus
Pärastlõuna Ivan Hovanski peakorteris streletside laagris Moskva jõe ääres.

Marfa kaebleb oma kaotatud armastuse pärast. Vanausuline Susanna sõitleb teda ebapuhaste mõtete pärast. Dossifei aga lohutab teda, süüdistades Susannat uhkuse ja kiuslikkuse surmapattudes.
Pihtides, et ta ikka veel armastab Andreid, näeb Marfa nägemust neist kahest põlemas “nagu kaks Jumala küünalt”. Dossifei juhatab Marfa eemale ja ilmub Šaklovitõi, mõtiskledes Venemaa murerikka mineviku üle ning paludes Jumalalt päästet.
Streletsid ärkavad ja nende naised riidlevad, et nad on jälle purjus.
Kuzka püüab neid rahustada laulukesega kuulujuttude õelusest.
Joostes saabub Scribe, hoiatades tsaar Peetri vägede eest, kes palgasõdurite abil ründavad streletside laagrit.
Streletsid pöörduvad Hovanski poole abipalvega, kuid ta keeldub tsaari vastu võitlemast ja saadab nad lihtsalt koju.

IV vaatus

Esimene stseen. Ivan Hovanski maamaja banketisaal.
Talutüdrukud püüavad Hovanskit oma lauludega lõbustada.
Saabub Golitsõni sõnumitooja, hoiatades ähvardava ohu eest. Hovanski keeldub teadet vastu võtmast ja laseb käskjalale peksa anda. Ta kutsub Pärsia tantsutüdrukud.
Tantsu lõpus saabub Šaklovitõi, kes näiliselt kutsub Hovanskit kohtuma tsaarinna Sofiaga.
Sel hetkel kui ta üle läve astub, tabab Hovanskit mõrtsuka nuga. Šaklovitõi astub üle ta laiba ja hüüab pilkavalt: “Valge luik!”

Teine stseen.
Moskva Püha Vassili katedraali ees.
Moskvalased vaatavad pealt, kuidas Golitsõn saadetakse pagendusse. Dossifei mõtiskleb enda ja Hovanski saatuse üle.
Marfa teatab, et võimud on otsustanud vanausulised hävitada.
Tema ja Dossifei jäävad ootama märtrisurma.
Andrei süüdistab vihaselt Marfat, kes olevat temalt röövinud Emma. Kui ta püüab streletse appi kutsuda, saabuvad nad matuserongkäigus, igaühel kaasas pakk ja kirves, et lasta oma pea maha raiuda.
Marfa viib Andrei eemale ja bojaar saabub, teatades, et hukkamine on edasi lükatud.

V vaatus.
Vanausuliste klooster Moskva lähedal männimetsas.

Kuupaistene öö. Mõistes, et vanausulised on jäänud kaotajaks, käsib Dossifei oma jüngritel valmistuda ühiselt surma minekuks ja põletusmatuse rituaaliks.
Ootamatult ilmub Andrei, keda Marfa ekstaatiliselt tervitab, olgugi ta selgelt siiani Emmasse armunud.
Tsaar Peetri väed lähenevad, Marfa ja Andrei ühinevad Dossifei ja teiste vanausulistega.
Valgesse riietatuna, igaühel käes põlev küünal, astuvad nad lõõskavale tuleriidale.

Muusika nimekiri
{{music.Info.STARTTIME | substringtwo}}
{{music.meta.AUTHOR1}} - {{music.meta.SONGNAME}} ({{music.meta.PERFORMER}})

Kommentaare veel ei ole. Ole esimene!

Vasta kommentaarile

+{{childComment.ReplyToName}}:
Vasta kommentaarile
Vasta

Laadi juurde ({{take2}})
Nime väli peab olema täidetud
Mitte rohkem kui 50 tähemärki
Kommentaari väli ei saa olla tühi
Mitte rohkem kui 1024 tähemärki
{{error}}
Lisa uus kommentaar

Kuula veel

Viimati lisatud