Piire kompiv erakordne pianist Nicolas Horvath

Pühapäeval, 9 aprillil kell 13 kannab Klassikaraadio üle pianist Nicolas Horvathi soolokontserdi “Hommage to Jaan Rääts”, kus lisaks vanameistri muusikale kõlavad ka helilooja õpilaste pühendusteosed. Vahendab Anne Prommik.

Prantsuse pianist Nicolas Horvàth, kes on tuntud eesti muusika austaja, on kokku pannud põneva läbilõike sel aastal 85. sünnipäeva tähistava helilooja Jaan Räätsa klaveriloomingust. Peale Räätsa teoste kõlavad kontserdil klaveripalad, mille on Jaan Räätsale pühendanud Räätsa juures õppinud heliloojad. Paljud kavas olevad pühendusteosed said esiettekande Nicolas Horvàthi klaveriõhtul, mis leidis aset 9. oktoobril 2016 Saksamaa linnakese Ebersbergi vanas kinos. Mõned teosed tulevadki esiettekandele nüüd, Eesti Muusika Päevadel. Kavas on ka Räätsa “Prelüüdi” esiettekanne. Jaan Räätsa loominguga on Nicolas Horvàthil eriline suhe. Horvàth on Räätsa muusika maailma viimise omale suisa südameasjaks teinud. Ta on seda esitanud paljudes maades ning tähtsatel kontsertidel. Horvàth on korraldanud ka Räätsa orkestriteoste ettekandeid ja hoiab töös helilooja veebilehte www.jaanraats.com.

Nicolas Horvath on sündinud Monacos, tema ema on Itaalia päritolu ning isa Ungarist. Horvathi tähelend algas suhteliselt hilja, esimesele konkursile läks ta 30-aastaselt ja võitis selle kohe. “Ma ei julgenud varem minna, kuna koolis peeti mind andetuks,” muigab Horvath. Isepäisel muusikul on kombeks katsetada interpreedi võimete piire, andes tunde ja päevi kestvaid kontserte. Näiteks Pariisi Filharmoonias mängis ta viimati 12 tundi järest pausideta Philip Glassi teoseid. Sellele järgnesid tunnised ovatsioonid, Horvath mängis üheksa lisapala, sealhulgas kaks korda Räätsa "Raadio 4". Esitades viimati Pariisis Eric Satie "Vexations´i" ei teinud ta 35-tunnise kontserdi jooksul ühtki pausi. Kontserdiks valmistudes oli ta kolm päeva söömata ja joomata. “See oli minu jaoks lausa transtsedentne kogemus,” meenutab Horvath, kes koges kontserdi ajal haruldast seisundit. “See oli nagu aotohüpnoos.”
Horvathi tulevikuplaanides on teha aastal 2021 Santiagosse kolmekuine palverännak. Läbida kogu teekond jala ning anda sealjuures igal öösel kontsert.

Eesti muusika avastas Horvath juhuslikult sajandivahetuse paiku ühes Pariisi plaadipoes, kus parajasti toimus Arvo Pärdi “Tabula rasa” esitlus. Pärdi kaudu jõudis Horvath ka Jaan Räätsa muusikani. Hiljuti ilmus tal Naxose plaadimärgi all Räätsa autoriplaat. Peagi on tal ilmumas ka album Karl August Hermanni klaveripaladega, mille noote ta käis nõutamas Teatri- ja Muusikamuuseumis. Muuhulgas on tal juba ka kokkulepe Prantsuse kirjastusega, kes noodid välja annab. Horvath võrdleb Hermanni muusikat Griegiga. “See pole küll Mozart, aga see on väga hea.”
Tema huvi Eesti kultuuri vastu pani teda õppima eesti keelt ja kirjandust, aga ta ei soovi muutuda ühekülgseks ja seega esitab ta pidevalt erinevate heliloojate muusikat, näiteks ka Philip Glassi ja Eric Satie teoseid.

Lisaks klaverimängule kirjutab koolis õpetajate nuhtluseks olnud enfant terrible elektroakustilist muusikat, teeb bändi ja maalib.

Kavas:

Jaan Rääts (1932):
* “Raadio 4” op. 124 (2004)
* Palad nr 1 ja 19 tsüklist “24 marginaali” op. 65 (1979–1980)
* “Tokaata” (1968)
* Palad nr 3, 4, 8, 15 ja 22 tsüklist “24 bagatelli” op. 50 (1973)
* “Prelüüd” (2017, esiettekanne)
* Sonaat nr 10 op. 111 (2000/2014)
* Sonaat nr 9 op. 76 (1985/2014)

Pühendusteosed Jaan Räätsale:

* Vsevolod Pozdejev (1979) – “Vaadates Jaan Räätsa käsikirju. Süit Jaan Räätsa kahele teemale” (2016, Eesti esiettekanne)
* Avi Benjamin (1959) – “Mehva le Jaan Rääts” / “Kummardus Jaan Räätsale” (2016, Eesti esiettekanne)
* Timo Steiner (1976) – “Hommage Jaan Räätsale” (2016, esiettekanne)
* Raimo Kangro (1949–2001) – Sonaat nr 3 op. 15 (1976, pühendatud Jaan Räätsale)
 - I Doloroso, sostenuto
 - II Rustico. Allegro vivace
 - III Adagio
 - IV Allegro
* Kerri Kotta (1969) – “Outro” (2016, Eesti esiettekanne)
* Tõnis Kaumann (1971) – “Folia Antiqua” (2017, esiettekanne)
* Erkki-Sven Tüür (1959) – “Salute” (2017, esiettekanne)
* Tõnu Kõrvits (1969) – “Ending in C” (2016, Eesti esiettekanne)
* Mihkel Kerem (1981) – “Tokaata” (2016, Eesti esiettekanne)

Eetris pühapäeval, 9. aprillil kell 13.

 

Muusika nimekiri
{{music.Info.STARTTIME | substringtwo}}
{{music.meta.AUTHOR1}} - {{music.meta.SONGNAME}} ({{music.meta.PERFORMER}})

Kommentaare veel ei ole. Ole esimene!

Vasta kommentaarile

+{{childComment.ReplyToName}}:
Vasta kommentaarile
Vasta

Laadi juurde ({{take2}})
Nime väli peab olema täidetud
Mitte rohkem kui 50 tähemärki
Kommentaari väli ei saa olla tühi
Mitte rohkem kui 1024 tähemärki
{{error}}
Lisa uus kommentaar