India muusika juured on seotud sealsete rahvaste maailmatunnetuse, sakraaltekstide ja lugudega, mida anti edasi peamiselt suulise pärimusena.
Saatesarja esimene pool avab raaga olemust, ülesehitust ja vanemaid kihistusi, mida esindab eelkõige dhrupad-muusika meditatiivne pärimusliin.
Uute kultuurimõjude jõudmine Põhja-Indiasse tõi kaasa muusika erineva arengu võrreldes Lõuna-Indiaga, uute instrumentide ühendamise pärimusega ja India kohalike vürstide õukondades muusikakoolkondade tekke.
Saatesarja teine pool tutvustab rütmi- ja meloodiainstrumente ning koolkondi eelkõige Põhja-India ehk Hindustani muusikas.
Esimeses saates on juttu India klassikalise muusika kujunemise mütoloogilisest ja ajaloolisest algusest. Kõlab vanimate sakraaltekstide rituaalne esitus, milles on leitud sarnasusi linnulauluga ning kaks olulist raagat, millel põhineb dhrupad pärimusliini muusikaline treening.
Sarja teises osas on juttu dhrupad muusika Dagar pärimusliinist ja raaga ülesehitusest jugalbandi ehk dueti vormi näitel. Kõlab õhturaaga Malkauns India vanima keelpilli rudra viinaa ja vokaali duetina.
Sarja kolmas osa vaatleb mogulite dünastia (1526–1858) valitsejate ja kohalike vürstide õukondade rolli India muusika arengus ja koolkondade kujunemisel. Kõrvuti Põhja-India raagadega kõlab üks Karnataka ehk Lõuna-India kompositsioon.
Sarja neljandas saates tuleb juttu 20. sajandi India muusikakultuuri oluliselt mõjutanud kahe muusikakoolkonna esindajatest: Maihar-Senia gharānā legendaarsest õpetajast Allaudin Khanist ning tema tütre Annapurna Devi teest muusikas ning Etawah koolkonna sitarimängu stiilist. Kõlavad Allaudin Khani loodud hommikuraaga Hemant tema õpilase, sitarimängija Nikhil Banerjee esituses ning ööraaga Kirwani Etawah gharānā' le omases laulva sitarimängu stiilis, esitajaks Shahid Parvez.
Sarja viiendas saates on külas Põhja-India rütmiinstrumendi tabla mängija Arno Kalbus ning räägime tabla kui saate- ja sooloinstrumendi arengust viimastel sajanditel. Kõlavad katkendid olulisemate tabla pärimusliinide esindajate kontsertesitustest.
Sarja autor Leho Rubis on kunstnik ja muusik, kes õpib alates 2003. aastast India klassikalise muusika instrumenti bansurit Indias.
2010. aastal kaitses ta Tartu Ülikoolis magistrikraadi uurimusega India budistlikust kunstist.
Leho Rubis on Eesti Akadeemilise Orientaalseltsi liige.
Kuula jaanuarikuu laupäevadel kell 21.
Saade kordub pühapäeval kell 23.
Kommentaarid
Alates 02.04.2020 kuvab ERR kommenteerija täisnime.