Jaan Räätsa mahukasse kammermuusika nimistusse kuulub kuus keelpillikvartetti ja seitse klaveritriot, lisaks klaverikvartette, sekstette ja teoseid muudele koosseisudele. Helilooja tähelepanuväärne klaverilooming hõlmab aga kümme klaverisonaati ja tsüklid "24 prelüüdi", "24 prelüüdi eesti rahvaviisidele", "24 eesti prelüüdi klaverile" ning nende kõrval kolm miniatuuride sarja pealkirjaga "24 marginaali", mille 1979. aasta versioon on loodud klaverile, 1980. aastal aga elektroonikale ja 1982. aastal kahele klaverile.
Helilooja Jaan Rääts pühendas 1979. aastal loodud "24 marginaali" silmapaistvale noorele pianistile Kalle Randalule, kes on olnud mitme Räätsa teose sünni juures ja neid ka ise esimest korda ette kandnud.
24 lühipalast koosnev tsükkel sai helilooja sõnul nimetuse "Marginaalid" ehk sellepärast, et ta on inspireeritud väga eriilmelistest kõlasfääridest ümbritseva muusika üldpildis barokist tänapäeva olmemuusikani.
Teose loomise käigus tekkis mõte arranžeerida osa palu ka süntesaatoritele ja teistele elektroonilistele klahvpillidele. Plaadifirma Meloodia 1981. aasta vinüülplaadil kõlavadki kõrvuti kaks versiooni: A-küljel esitab pianist Kalle Randalu helilooja 1979. aastal kirjutatud "24 marginaali klaverile" op. 65 ning albumi B-poolele on salvestatud aasta hilisema dateeringuga "Elektroonilised marginaalid" op. 65-a, mille põhilised muusikaread mängis helilindile Kalle Randalu ning osaliselt ka autor ise.
Just 1980. aastal elektroonikale loodud versioonist sai Eesti esimene plaadistatud elektrooniline teos. Teostusele aitasid kaasa helilooja ja elektronmuusika hea tundja Sven Grünberg ning helirežissöör Enn Tomson.
Plaati tutvustab Johanna Mängel.
Kommentaarid
Alates 02.04.2020 kuvab ERR kommenteerija täisnime.