"Suurest isiksusest mõeldes on üsna lihtne unustada keskkond, kus inimene elab, kasvab, kujuneb ja tegutseb", ütleb Tiia Järg. Loojaga samal ajal elavate inimeste hinnangud on alati mingil määral inimese enese peegeldus - mida aeg edasi, seda objektiivsemaks muutub ka hinnang ja isiklik võrdlus muutub vähemtähtsaks. Mida paremini tunneme suurte loojate lapsepõlve, saame ehk mõista – mida sellest ta paratamatult oma ellu kaasa võttis ja millest tahtis vabaneda. Arutledes geeniuse noorpõlvest ja keskkonnast tsiteerib Järg Endel Nirki: "Isiksus on aktiivne eneseteostus läbi vastuolude, otsingute, kahtluste".
Looja ei tammu paigal, ta muutub läbi aja ja oma loomingu, miskipärast aga unustatakse tihti, et ka suured loojad on kunagi olnud väikesed lapsed ja saanud mõjutatud ümbritsevast keskkonnast, õppimisest, inimsuhetest ja ajaloolistest sündmustest. Looja on alati seotud ka oma sõpradega. Beethoveni mõjukatel toetajatel - ertshertsog Rudolf, vürst Lichnowski, krahv Razumovski - oli hindamatu roll helilooja teoste sünnis.
Kas mälestused on usaldusväärsed? Beethovenist on kirjutatud sadu raamatuid, inimeste mälestused temast on aga erineva kullaprooviga. Saates on juttu Beethoveni kirjadest, aga mitte ainult tema omadest. Nii saame Pjotr Tšaikovski kirja kaudu teada, et kirjanik Lev Tolstoi nimetas Beethovenit täiesti andetuks. Tšaikovski ise on Beethovenit aga titulleerinud gigandiks, kelle muusikas on kõik täis tähendust ja jõudu. Tšaikovski nimetas imetlusväärseks Beethoveni oskust hoida vaos oma inspiratsiooni hoogu.
Saates Beethoveni kirjadest ja käsikirjadest kuuleme tsitaate ühest Beethoveni kirjast (arvatavasti kirjutatud aastal 1796), mis avastati alles aastakümneid pärast helilooja surma. Kõne all on ka pillide arengu seotusest heliloominguga. Näiteks Beethoveni eluajal hakati Viinis ehitama klavereid, mis olid heledama kõlaga ja kergema klaviatuuriga. Kuidas see mõjutas klaverile kirjutatava repertuaari muutumist? Beethoven nimetas ise uusi pille "laulvateks klaveriteks" ja uuemaid instrumente ehitasid mitmed Euroopa klaverimeistrid. Muide, Beethovenile olid need pillid tasuta.
Saate autor on muusikateadlane Tiia Järg.
Saade oli esmakordselt eetris 22. novembril 2020.
Kommentaarid
Alates 02.04.2020 kuvab ERR kommenteerija täisnime.