ERSO sarja "Audiospaa" avakontsert toimub enne ametliku hooaja algust kodusaalist Estonia kontserdisaalist kaugemal.
Kontserdil "Stereo Is King!" peetakse Põhja-Tallinnas, Noblessneri linnaasumis tegutsevas klubis HALL, mida on nimetatud Tallinna techno- ja elektroonilise muusika südameks.
Klubis HALL on toimunud nii techno-muusika üritusi, konverentse kui ka kontserte, ent kammermuusika kõlab seal esimest korda.
Klubiseinte vahel astuvad üles ERSO kammerkoosseisud, kaasa teeb DJ Ivo Naries.
DJ Ivo Nariese repertuaari kuulub house, tech ja deep house, minimal, tekno ja elektrooniline muusika. Ta on öelnud, et ei oska ennast konkreetse žanri armastajaks/mittearmastajaks pidada, öeldes, et tal hakkab igav, kui üht liiga kaua jutti mängib või kuulab.
"Seepärast armastan miksida ja segada. Võin vabalt mõne ekstaasilainelise ja atmosfäärilise ilus-hõljuva loo otsa tummise tekno lükata või vastupidi, et energia käima raputada või liikuma panna – reegleid ja piire ei ole," on DJ öelnud. (Müürileht, 9. juuni 2015)
Kava:
- Jacob TV (1951) – "Grab It!" (1999)
Esitab tšellist Theodor Sink - Erkki-Sven Tüür (1959) – "Motus II" (1998)
Esitavad löökpillimängijad Maarja Nuut, Madis Metsamart, Vambola Krigul ja Terje Terasmaa - Jay Schwartz (1965) – "Music for Five Stringed Instruments" with guitar distortion (1997)
Esitab kvintett koosseisus: Arvo Leibur (viiul), Kadi Vilu (viiul), Rain Vilu (vioola), Tõnu Jõesaar (tšello) ja Mati Lukk (kontrabass) - Steve Reich (1936) – "Drumming" 1. osa (1971)
Esitavad löökpillimängijad Vambola Krigul, Madis Metsamart, Lauri Metsvahi ja Anni Karu
Jacob ter Veldhuis on hollandlane, kes alustas oma teekonda rokkmuusikuna ning õppis seejärel kompositsiooni ja elektroonilist muusikat.
Teos "Grab It!" on algselt komponeeritud boombox'ile ja tenorsaksofonile ning kõlas esmakordselt 2000. aasta veebruaris esituses. Sellel kontserdil kuuleb soolopartiid tšello esituses.
Teos jutustab elu pahupoolest ja ühiskonna äärealadest. Tekst on pärit dokumentaalfilmist "Scared Straight!".
Erkki-Sven Tüür on oma 1998. aastal neljale löökpillimängijale kirjutatud teos "Motus II" kohta öelnud järgmist:
"Löökpillide element ei ole enamasti seostatav voolavuse printsiibiga, ometi tahtsin ma selles töös peamise rõhu asetada just tekstuuri pidevale ja sujuvale muutumisele. Mittekvadraatselt jaotatud rütmivormelite seaduspärane vaheldumine kvadraatselt jaotatud vormelitega, nende vertikaalse kokkulangevuse ja mittekokkulangevuse süsteemne vaheldumine loovad mulje eri kihtides toimuvatest sõltumatutest tempomuutustest. Lugu ise liigendub kolmeks – esimeses lõigus on kandev roll ksülofonil, vibrafonil ja kahel marimbal. Arengu käigus "imbuvad sisse" tom-tomid ja esimene lõik kulmineerub rokiliku rütmiorgiaga. Keskmises osas on valdav poogendatud taldrikute ja vibrafoniga saavutatud kantileenne staatika, mis pikkamööda suubub intensiivsesse ja kokkuvõtvasse kolmandasse lõiku."
Jay Schwartz on Euroopas resideeruv Ameerika helilooja, kes rakendab oma muusikas erinevaid helifüüsika aspekte ülemhelidest mikrotonaalsuseni.
Ta loob akustilistest nähtustest selged, sidusad ja väljavenitatud vormid, mis moodustavad erinevaid metamorfoose ja dramaatilisi kontseptsioone.
Teoses "Music for Five Stringed Instruments" kujundab viie keelpilli tämbrit kitarri efektipedaal, mis moonutab nende kõla ning loob seeläbi omapärase helimaastiku.
Steve Reichi teost "Drumming" võib pidada üheks minimalismi esimeseks meistriteoseks.
See on oluline verstapost ka Reichi loomingus laiemalt, sest see tähistab üleminekut tema faasitehnikas kirjutatud teostelt küpsemale ja vaheldusrikkamale stiilile. (ERSO kavaleht)
Otseülekanne klubist HALL neljapäeval, 8. septembril kell 21.
Kontserdi helirežissöör on Teet Kehlmann, toimetaja Johanna Mängel.
Kommentaarid
Alates 02.04.2020 kuvab ERR kommenteerija täisnime.