Hilisööl ja varahommikul liikudes on hääled võimendatud ja meie tähelepanu püüavad teistsugused helid.
Mis meid paelub, millal ja miks?
Peep Talvingu jaoks on öösel ärkvel olemine tavaline.
"Olen oma elu jooksul palju öösel üleval olnud. Traumakirurgina pean olema vastupidav, sest minust ja mu meeskonnast sõltub väga palju – sõltub kellegi elu."
Talving ütles, et just öösel elamist on tal rohkelt, julgelt viiendik elust. Neis öistes rännakutes on omamoodi dünaamika ja hommikud on nii adrenaliinirohked, et mahakäimine võtab tunde.
Kui kardin tõmmatakse eest ära, siis teatrimajas näitlejad toovad midagi inimesteni, aga arstid on need, kelleni midagi tuuakse – need on täiesti erinevad perspektiivid.
Öistes tundides elus olemisest mõeldes on Talvingu jaoks faktid ja reaalsus.
"Ma pigem taandud faktidele ja vähem reflekteerin hinge üle. Minu jaoks on molekulid, on faktid elust, on tervis, elu ja surm."
Maarja Tinn arvas, et öö tähendus on aja jooksul muutunud. Aastaid tagasi oli öö meeldiv aeg iseendale ja oma seiklustele, aga väikeste laste emana on praegu oluline, et kellegi teise öö läheks hästi.
Tinni sõnul on õpetaja- ja teadustöö otseselt seotud loominguga, kella 4 paiku hommikul tulevad head mõtted.
"Öös on hetki, kus saad võtta aja iseenda või oma töö jaoks, aga öö ei ole igaühe jaoks üks ja sama – öös on näiteks naistele kodeeritud ohuootus, meesterahval sellist ohuootust ei ole. See tundub kuidagi ebaõiglane."
Teekonna tähendus on Tinni arvates samuti elu jooksul muutunud. Teekond ise on muutunud vähem oluliseks, tähtis on jõuda kohale.
Jaan-Eik Tulve jutustas imelisest öise aja tunnetusest, kui ta perega naasis Uus-Meremaalt.
"Kui me tagasi tulime, siis lapsed läksid koolist koju tulles kohe magama, me kõik tõusime varahommikul kell 3, lapsed hakkasid õppima ja perele tekkis mingi imeline lisaaeg. See oli ideaalne elutunnetus, aga see polnud kahjuks pikk aeg, sest elu loksutas meid suhteliselt kiiresti tagasi endisesse rütmi."
Tulve rääkis veel helidest ja tõi välja öised metsas käimised maakodus.
"See on väga eriline tunne, nii palju uusi huvitavaid hüüde, tekib hoopis teine mõttepaus."
Tema lapsepõlv möödus teadmisega, et prantslased söövad hommikust kell 12. Ise Prantsusmaal elades nägi ta, et see pole õige, kuid ometi on siin tõetera sees.
"Pariisi öö on hoopis teistsugune kui Pariisi päev." Tulve sõnul annab öö võimaluse suurlinnaga lähemalt tuttavaks saada, sest linna perspektiivid tulevad inimtühjadel tänavatel kõndides paremini esile.
Tänapäeval on Tulve sõnul raske leida pika teekonna lõplikkust ja ka vaikust.
"Oleme harjunud vaikust täitma ebaoluliste juttudega, aga vaikuse tunnetamine ja ka pika teekonna tunnetamine on omaette väärtused."
Saates oli juttu veel inimese tunnetuslikust päeva ja öö rütmist, öistest rahuldusttekkivatest aistingutest, öistest jutusuminatest köögilaua taga, ka kõrvalpõigetest, ootustest, kirjade kirjutamisest, kriisis elamisest ja hinge üleminemisest ühest maailmast teise.
Ja kerkis küsimus, kas New York kunagi magab või mitte?
Paide teatri ja Klassikaraadio aktsioon "Hunditund" on Klassikaraadio eetris 1 – 5 novembrini kell 3.30.
Saade ei ole järelkuulatav.
Kõik, mida räägitakse, jääb öö ja päeva vahele.
Saate toimetajad on Lisete Velt ja Marge-Ly Rookäär.
Kommentaarid
Alates 02.04.2020 kuvab ERR kommenteerija täisnime.