Jaanuarikuised saated "Raaga aeg" käsitlevad India muusikapärimuse erinevate ajastute, piirkondade ja teiste kultuuride vahel silda loonud isikute elu ja nende muusika-alaseid ideid. Nad olid sageli ühtaegu praktiseerivad muusikud, olemasoleva muusikapärimuse süstematiseerijad, loominguga seotud tajukogemust mõtestavad filosoofid ning ühe või teise India vaimse pärimusliiniga seotud müstikud.
Saate "Raaga aeg" 19. osa tutvustab India 10./11. sajandi filosoofi ja müstiku Abhinavagupta India klassikalise muusikaga seotud esteetikaalaseid ideid, aluseks tema tekst Abhinavabhāratī.
Abhinavagupta arendas edasi India vanima esteetikaalase teose Nāṭyaśāstra ideid, rõhutades shanta rasa ehk rahu maitse kui sügavaima teadvuseseisundi tähtsust loomingus.
Kõlavad shanta rasa tunnetust kandvad ning Sandhiprakash ehk päeva ja öö üleminekut tähistavad raagad Jogiya ja Puriya, esitajateks iidse poogenpilli sarangi maestro Pandit Ram Narayan ja laulja Uday Bhawalkar.
Saate "Raaga aeg" 20. osas on vestluskaaslaseks luuletaja, esseist ja tõlkija Hasso Krull, teemaks prantsuse indo – ja musikoloogi Alain Danielou (1907 – 1994) looming ja ideed. Danielou elas aastatel 1932 – 1960 Indias, õpetades ja õppides nii Rabindranath Tagore asutatud Šantiniketani kui ka Benarese Ülikoolis, kus ta töötas muusikakolledži professorina. Tänu tema tegevusele jõudsid 1960-te alguses Euroopasse mitmed India klassikalise muusika tippartistid nagu näiteks Dagar dhrupad pärimusliini esindajad.
Saates kõlab näide Alain Danielou poolt aastatel 1950 – 1955 UNESCO egiidi all kogutud India muusika antoloogiast ning õhturaaga Gangeyabushan instrumendil veena, mida Danielou õppis Varanasis. Õhturaaga esitajaks on legendaarne dhurpad pärimusliini muusik Ustad Zia Mohiuddin Dagar.
Saate "Raaga aeg" 21. osa räägib Amir Khusrau (1253-1325) panusest India kultuuri. Delhis sündinud Khusrau elu ja tegevus ühendab India klassikalise muusika suulise pärimuse legendides Pärsia ja India luule- ja muusikakultuuri.
Mitmed talle omistatud uuendused on arvatavasti pärit tundmatutelt muusikutelt ning ühendatud hiljem Khusrau elulooga. Kõlavad näited Amir Khusrau luulest Pärsia muusikas ja üks tema lemmikraagadest, Basant Mukhari, 20 sajandi vokaalmuusika legendi Amir Khani esituses.
Saate "Raaga aeg" 22. osa keskendub 13. sajandi muusikaajaloolase Śārṅgadeva ja tema märgilise tähtsusega teksti "Saṅgīta ratnākara" rollile Põhja- ja Lõuna-India muusikas. Kõlavad raagad Kapi ja Yaman ühe vanima India keelpilli, eka-tantrī vīṇā eeskujul arendatud instrumentidel.
Klassikaraadios laupäeval kell 21.
Kordub pühapäeviti kell 23.
Kommentaarid
Alates 02.04.2020 kuvab ERR kommenteerija täisnime.