Üheksast elektroakustilisest palast koosnev tsükkel oli oma ajas tähelepanuväärne.
Muusika oli algselt kirjutatud Jonas Vaitkuse skandaalsele teatritükile "Kirjandustunnid", mis kujutas nõukogudeaegset koolisüsteemi koonduslaagrina.
Kriitikas öeldi, et lavastuses kujutatud kooliõpilaste brutaalsus ja küünilisus kahjustab vaatajate mõtlemist ja tundemaailma.
Nakase kompositsioonide tekstid ja teose pealkirja idee pärinesid Almis Grybauskase luulekogust.
Ühes Vilniuse legendaarses helistuudios tehtud salvestuses kasutati prepareeritud klaverit, saksofoni, KORG-süntesaatorit ja mitmeid ebatavalisi löökpille.
Muusika sattus kohe nõukogude tsensuuri löögi alla ja seda nimetati kakofooniliseks.
Napilt pääses Nakas konservatooriumist väljaviskamisest, mis oleks automaatselt tähendanud tema jaoks Afghanistani sõtta saatmist.
Plaadile salvestatud palad muutusid kultuslikeks, neid esitati sageli raadios ja televisioonis, kuid mitte tervikteosena.
Helilooja ise on selle albumi kohta öelnud:
"See oli unenäoline tuiamine aegruumis koos teatud väljapääsmatuse tundega. Mõjutajateks olid küllap kunstrokk, džäss, avangard ja budism. Mulle meeldis muusikas naiivsus, primitiivsus, lahenduste kättesaamatus."
Nakas on kirjeldanud, et 1985. aastal oli tal suurem võimalus lennata kosmosesse kui kuulda oma teost esitatuna kontserdisaalis.
Saates kõlab Šarunas Nakase muusika koos Leedu Raadio toimetaja Ieva Buinevičiūtė kommentaaridega.
Kommentaare vahendab Ivo Heinloo.
"Varjust välja" on eetris pühapäeval, 18. veebruaril kell 9.
Kordub kolmapäeval, 21. veebruaril kell 21.
Kommentaarid
Alates 02.04.2020 kuvab ERR kommenteerija täisnime.