Monte Carlo Ooperiteatris 1917. aastal esietendunud "Pääsuke" on Puccini hiliste teoste hulgas kõige muretum oma pariisliku elegantsi, sädelevate valsside ja kirglike tangorütmidega.
Aga "Pääsukese" kirjutamise aeg polnud iseenesest sugugi muretu – suur ilmasõda nurjas plaanitud esiettekande Viinis ja teos jäi ajale jalgu.
Tegelikult oli helilooja saanud tellimuse Viini stiilis opereti kirjutamiseks, aga kõnedialoogidega teost ta luua ei tahtnud. Mõned aastad varem oli suure menuga tulnud välja Richard Straussi "Roosikavaler" ja Puccini tahtis kirjutada midagi selles stiilis - aga midagi veelgi loomulikumat ja lõbusamat.
Tulemuseks pole otseselt ei komöödia ega tragöödia – nagu eluski, saab sellel etendusel nii naerda kui nutta.
Puccini teeb valsirütmis kummarduse Viini operetile, aga teose lõpupoole saavutab muusika veristlikud mõõtmed. Puccini ei hoia oma meloodiaannet vaka all.
Mõlemad peaosalised - ameeriklastest lauljad Angel Blue ja Jonathan Tetelman esitavad seda ooperit esimest korda.
Eelmisel hooajal laulis Angel Blue peaosa Verdi ooperis Traviata, mille süžeed võib võrrelda "Pääsukese" omaga. Mõlema ooperi peategelaseks on kurtisaan, kes igatseb tõelist armastust.
Ühiseid jooni võib leida ka Johann Strauss noorema operetiga "Nahkhiir" , kus nagu Lisette "Pääsukese" esimeses vaatuses, laenab peakangelanna toaneitsi oma käskijanna rõivaid, teadmata, et nad satuvad ühele peole.
Operetlikuna mõjub ta Puccini käsitlus ooperi teisest, koomilisest paarist. Luuletaja Prunier (Bekhzod Davonov) ja toaneitsi Lisette (Emily Pogorelc) on salajased armastajad, kelle üle Puccini nalja viskab.
Muusikas teeb ta ka ajakohaseid vihjeid – näiteks kui kõrgelennuline Prunier räägib legendaarsetest naistest, pakkudes ühe endaväärilisena välja Salome, tsiteerib Puccini motiivi kuulsast Straussi samanimelise ooperi muusikast.
Speranza Scappucci on kahtlemata kogenud Puccini dirigent, aga temagi juhatab "Pääsukest" esimest korda.
"Selle ooperi suurim väljakutse on, et see kujutab tervikuna endast suurt dialoogi tegelaste vahel," ütleb Scappucci.
Kohati kõlab kogu teos nagu hiiglaslik retsitatiiv, eriti esimeses vaatuses.
Üks selle põhjus on, et Puccini ei soovinud kasutada operetis väga olulisel kohal olevaid kõnedialooge, vaid otsustas muusikaga jätkata, seega kasutab ta muusikat kohati nagu vaipa, millel kõik muu seisab – näiteks valssi.
"Pealegi laulavad inimesed dialoogi. Ja nii on selles raamis muusikal pulss, aga samas ka omamoodi vabadus. Ja seepärast on keel väga oluline – teate küll, fraseerimine –, sest orkestri muusika võib näida vaid saatena, aga see peab sõnade tõttu olema paindlik," kinnitab Scappucci.
"Pääsuke" on kirjutatud kolmes vaatuses, vaheaeg on peale teist vaatust.
Kõik kolm vaatust näitavad Prantsusmaad erinevast aspektist.
Ooper algab kurtisaan Magda elegantses salongis, teine vaatus leiab aset kuulsas Ladina kvartali tantsusaalis Bal Bullieris, kolmas viib meid Prantsuse Rivierasse.
Metropolitani art decost inspireeritud lavastus asetab lavategevuse 1920. aastatesse.
Ooperi vaheajal jagab Apollo kinos muljeid ooperikriitik Harry Liivrand. Oma kogemusest "Pääsukesega" räägib sopran Ksenia Rossar.
Osatäitjad:
Magda – Angel Blue
Ruggiero – Jonathan Tetelman
Lisette – Emily Pogorelc
Prunier – Bekhzod Davonov
Yvette – Magdalena Kuźma
Bianca – Amanda Batista
Suzy – Sun-Ly Pierce
Rambaldo – Alfred Walker
Gobin – Scott Scully
Perichaud – Christopher Job
Crébillon – Paul Corona
Adolf – Patrick Miller
Georgette – Chelsea Shephard
Gabriella – Mikki Sodergren
Lolette – Jasmine Muhammad
Rabonnier – Yohan Yi
Laulja – Ellie Dehn
"Pääsuke" on Metropolitan Opera, Toulouse'i Théâtre du Capitole'i ja Covent Gardeni kuningliku ooperimaja kaaslavastus.
Hooajal 2023–2024 jätkab Metropolitan Ukraina vaprate kodanike toetamist, kes võitlevad oma riigi ja selle kultuuripärandi kaitsmise eest.
Sisukokkuvõte
I vaatus
Jõuka Rambaldo armukese Magda luksuslikus Pariisi korteris toimub väike pidu, parajasti on kõne all armastus. Luuletaja Prunier hoiab kinni sentimentaalsest armastusest, mis tema sõnul on taas moes. Magda toaneitsi Lisette irvitab selle mõtte üle, mis ärritab Prunier´d. Ta kinnitab, et keegi ei suuda tegelikult romantikale vastu panna. Klaveri taha istudes hakkab ta laulma oma uut laulu tüdrukust nimega Doretta, keda ihaldab kuningas. Mees pakub talle suurt varandust, kuid Doretta keeldub. Prunier ei ole veel loole lõppu kirjutanud, nii et selle pakub välja Magda. Ta laulab, et Doretta saab tunda armastuse ekstaasi, kui teda suudleb noor üliõpilane – mida loeb selle kõrval varandus? Pärast laulu lõppu avaldab Rambaldo oma vaatenurga, kinkides Magdale uhke kaelakee. Kuid Magda mõtleb endiselt romantikale. Ta meenutab oma sõbrannadele noorepõlveseiklust, kui ta Bal Bullieris ühe üliõpilasega kohtus. Tol õhtul põgenes ta armastuse eest ja see mälestus on jäänud teda kummitama. Prunier teatab, et ainult rafineeritult tabamatu naine suudab teda panna armastama. Ta väidab ka, et suudab naise saatust lugeda tema peopesast. Näiteks Magda käelt loeb ta, et ta on kui pääsuke, kes on valmis oma unistuste poole lendama. Magda on vaimustuses ja märkab vaevu, et vahepeal on Rambaldole maalt külaline tulnud – vana sõbra poeg Ruggero. Rambaldo küsib Prunier' lt nõu, kus peaks noor Ruggero veetma oma esimese öö Pariisis. Lisette'i nördimuseks, kes on uhke linna ööelu üle, ütleb Prunier, et see polevat kuigi oluline. Kõik teevad ettepanekuid, enne kui lepitakse kokku, et Ruggero peab minema Bal Bullieri. Pärast kõigi külaliste lahkumist avastame, et Ruggero pole ainuke, kes Bullieri jõuab. Magda, kes tunneb igatsust kadunud romantika järele, otsustab ka sinna minna. Siis saame teada, et terve õhtu tülitsenud Prunier ja Lisette on salaja üksteisesse armunud. Ja pärast seda, kui Lisette leiab Prunier' juhendamisel endale Magda riidekapist rõivad, hiilivad nemadki kahekesi Bullieri. Vaatuse lõpus suundub lihtsaks töölisneiuks riietatud Magda oma noorusseikluse sündmuskohta.
II vaatus
Bal Bullier on rahvarohke, täis lõbusalt aega veetvaid noori. Tüdrukud panevad tähele noort nägusat Ruggerot, kes istub omaette. Kui Magda siseneb, tormavad mehed tema juurde, kuid naine hiilib kõrvale, teeseldes, et tal on kohting. Ja oma tegelikku mina varjates istub ta Ruggero juurde. Ruggerol pole aimugi, kes on see armas tüdruk, kuid ta on temast kohe lummatud. Nad lobisevad, tantsivad, naine ütleb talle, et ta nimi on Paulette. Sellega Magda taasloob seikluse, mis tal oli noore tüdrukuna – ainult seekord lubab ta endal armuda. Saabuvad Prunier ja Lisette ning märkavad Magdat. Kuid Prunier tahab lasta Magdal oma seiklusest osa saada ning veenab Lisettet, et see pole tema käskijanna. Ruggero tõstab klaasi armastuse terviseks ja kõik ühinevad toostiga. Kuid siis saabub Rambaldo, kes otsib Magdat. Samal ajal, kui Prunier ja Lisette Ruggero tähelepanu hajutavad, teatab Magda Rambaldole, et jätab ta maha, kuna on armunud teise mehesse. Rambaldo vastab lihtsalt, et ta loodab, et naine seda ei kahetse, ja lahkub. Seega võivad Ruggero ja Magda pärast koos uut elu alustada.
III vaatus
Ruggero ja Magda naudivad vaikset ja õndsat elu mere ääres. Kuid nad on elanud üle oma võimete ja Ruggero on kirjutanud oma vanematele, et paluda raha. Magda on hämmastunud, kui saab teada, et Ruggero küsis neilt ka luba temaga abiellumiseks. Ruggero unistab nende ühisest tulevikust, kuhu kuuluvad laps ja maja maal. Seejärel läheb ta vaatama, kas vastus on saabunud.
Magda on segaduses. Mehel pole õrna aimugi tema eelmisest elust kurtisaanina ja ta vaevleb mõtte käes, kas rääkida talle või mitte. Seejärel ilmuvad Lisette ja Prunier. Neil on olnud tõeline seiklus: Prunier üritas teha Lisette'ist kuulsat lauljat, mis lõppes tohutu fiaskoga. Lisette tahaks väga naasta toateenija kohale. Magda võtaks ta hea meelega tööle. Kuid Prunier'l on ka sõnum Magda endiselt kallimalt Rambaldolt, kes on valmis teda rahaprobleemide lahendamisel aitama ja nende suhte taastama. Varsti pärast Lisette'i ja Prunieri lahkumist naaseb rõõmus Ruggero koos kirjaga oma emalt, mida ta soovib Magdale ette lugeda. Ema oletab, et tema poeg on armunud puhtasse, vooruslikku naisesse, kellest saab tema laste ema. Ta õnnistab neid ja saadab Magdale suudluse. Hingeliselt purustatud Magda ütleb Ruggerole, et ta ei saa tema ema suudlust astu võtta ega isegi siseneda tema lapsepõlvekoju. Ta ei saa temaga abielluda, sest ta on liiga rikutud. Ruggero on segaduses ja väidab, et miski ei saa muuta tema armastust Magda vastu. Ta palub naisel teda mitte maha jätta. Kuid naine on otsuse teinud. Ja ta lahkub, et naasta oma vana elu juurde.
Kommentaarid
Alates 02.04.2020 kuvab ERR kommenteerija täisnime.