Seitsmekordse Grammy laureaadi Terence Blanchardi teine ooper "Leek minu luudes" ("Fire Shut Up in My Bones") Kasi Lemmonsi libretole tegi hooajal 2021–2022 ajalugu kui esimene mustanahalise helilooja ooper New Yorgi Metropolitani laval.
Ooperi aluseks on New York Timesi kolumnisti Charles M. Blow autobiograafiline romaan raskest ja traumaatilisest lapsepõlvest Louisiana maapiirkonnas, milles peategelane igatseb oma kannatustest kalgistunud ema armastuse järele ja püüab leppida seksuaalse ahistamise haavadega.
Terence Blanchardi rikkalikus helimaailmas põimuvad ooper, jazz, gospelmuusika ja R n´B. Esimest korda ooperiajaloos näeb laval stepptantsu.
Ooperi aluseks oleva romaani pealkiri tsiteerib piiblit, Jeremija 20:9:
Aga kui ma mõtlesin: Ma ei taha enam mõelda tema peale ega rääkida tema nimel, siis oli mu südames nagu põletav tuli, suletud mu luudesse-liikmetesse. Ma nägin vaeva, et seda taluda, aga ma ei suutnud.
Peaosas on mustanahaline bassbariton Ryan Speedo Green, kes suudab peategelasega samastuda, kuna on isegi pärit rasketest oludest ja seisnud silmitsi raskete otsustega.
Green kasvas üles Suffolkis Virginias vägivallast ja vaesusest küllastunud ümbruses. Ta saadeti noortekolooniasse, kui ta oli vaid 12-aastane.
"Ma olin väga noor ja juba nii sügaval põhjas, ja ma tegin otsuse ennast muuta. Mõtlesin, kuidas sooviksin, et mind koheldaks ja austataks. Ja et pean ka ise end austama ja andma endale võimaluse end parandada," räägib Green vaheajaintervjuus.
Ta hakkas tegema sporti, liitus ladina-ameerika tantsude klubi ja kooriga ning pääses õppima Virginia osariigi kunstide kooli.
Klassireis viis Ryani külastama Metropolitani ooperimaja, kus "Carmeni" peaosas oli afroameerika mezzosopran Denyce Graves.
"Sel ajal oli minu ettekujutus ooperist lihtne: suur naine laulab nii, et aknad purunevad, ja sinna pääsesid laulma ainult valged," meenutab Green, kes ütles peale etendust oma õpetajale: Mina lähen ka ükskord Metropolitani lavale!
Üheksa aastat hiljem võeti ta vastu ooperimaja Lindemanni noorte artistide programmi. Nüüdseks on Green töötanud METis juba tosin aastat alates debüüdist Puccini "Turandotis" Mandariini rollis.
Ryan Speedo Greeni erakordset tõusu ooperilavale kirjeldab raamat "Sing for your Life" - ("Laula elu eest"). See kõik on Greenile andnud üsna võimsa ettekujutuse, kuidas kehastada Charlesi.
"Esimese poole sellest ooperist vaatan tagasi oma elule, mis viis selle traumani," kirjerldab Green.
Sedasama tegi ta ka ise töötades Daniel Bergneriga, kes kirjutas tema elust raamatu.
"Ma pudenesin mõnikord emotsionaalselt tükkideks. Nutsin lõputult, nii et pidime pausi tegema - et homme uuesti alustada. Ka selle ooperiga töötades oli hetki, kus ma kasutasin isiklikku kogemust. Mõnikord vallutasid emotsioonid mind nii jõuliselt, et ma ei suutnud enam laulda," jagab Ryan Speedo Green.
Osades:
Charles – Ryan Speedo Green
Billie – Latonia Moore
Greta, Üksindus, Saatus – Brittany Renee
Char'es-Baby – Ethan Joseph
Spinner – Chauncey Packer
Chester – Daniel Rich
Foreman, täiskasvanud James – Darren Drone
Onu Paul – Kevin Short
Pastor, Kaboom – Blake Denson
Kanakitkuja, täiskasvanud William – Bernard Holcomb
Ruby, patune naine – Briana Hunter
Evelyn – Kearstin Piper Brown
Täiskasvanud Robert – Calvin Griffin
Täiskasvanud Nathan – Errin Duane Brooks
Bertha – Cierra Byrd
Esimene naine – Denisha Ballew
Teine naine – Christine Jobson
Noor iludus, kolmas naine – Jasmine Muhammad
Verna, neljas naine – Kimberli Render
Viies Naine – Nicole Mitchell
Kuues Naine – Karmesha Peake
Vanne – Jonathan Tuzo
Nash – Chase Taylor
Metropolitani koori ja orkestrit juhatab Evan Rogister.
Sisukokkuvõte
I vaatus
20-aastane Charles Blow sõidab mööda kõrvalteid Louisiana suunas, relv kõrvalistmel. Saatus laulab talle, kutsudes teda tagasi lapsepõlvekoju. Tema peas hakkavad taaselustuma mälestused lapsepõlvest.
Charlesi seitsmeaastane mina Char'es-Baby räägib oma ema Billiega. Ta ihkab meeleheitlikult ema armastust, kuid Billie on emotsionaalselt liiga kurnatud, et anda talle, mida ta vajab. Nad on väga vaesed. Billie töötab kanavabrikus, kuid unistab, et Char'es-Baby saaks hea hariduse ja põgeneks nende linnast. Tema abikaasa Spinner on seelikukütist pillaja. Kui Billie kuuleb, et ta flirdib teiste naistega, ähvardab ta meest relvaga. Ta küll ei tulista, kuid viskab Spinneri välja. Billie koos viie pojaga kolib onu Pauli juurde. Char'es-Baby unistab teistsugusest elust, kogudes prügimäelt "aardeid", samal ajal kui talle laulab Üksindus. Ühel päeval tuleb külla nõbu Chester, kes teda seksuaalselt ära kasutab. Väike Charles on kohkunud; ta tunneb end häbistatuna ega julge kellelegi midagi öelda.
Täiskasvanud Charles hakkab nutma ja Saatus tuletab talle meelde, et iseenda eest pääsu pole.
II vaatus
Charlesist saab teismeline, kes on täis segadust ja raevu. Ta osaleb jumalateenistusel, kus pastor inimesi ristib, lubades, et Jumal võib kõik patud olematuks teha. Charles otsustab end ristida lasta, kuid hirmud kummitavad teda endiselt. Charles üritab oma vendadega rääkida, kuid nad keelduvad igasugustest "pehmode teemadest". Taas ilmub Üksindus, lubades olla tema eluaegne kaaslane. Kaunis Evelyn katkestab nende vestluse. Nad tunnevad võimast külgetõmmet. Suhe aitab Charlesil iseseisvuda. Gramblingi osariigi ülikool pakub talle stipendiumi. Billie jääb üksi mõtisklema kõige selle üle, mida ta on oma pere heaks ohverdanud.
III vaatus
Charles on teiste õpilaste jaoks tühi koht. Mustanahaline noormees võtab iga solvangut stoilise rahuga - valu pole tema jaoks midagi uut. Hiljem läheb ta ööklubisse ja kohtub atraktiivse Gretaga, kellega neil algab kirglik armusuhe. Charles jagab lõpuks oma kohutavat saladust Gretaga, aga siis saab ta teada, et Gretal on keegi teine. Charles jääb jälle üksi. Ta helistab koju, soovides meeleheitlikult ema häält kuulda. Billie ütleb talle, et Chester tuli tagasi. Charles otsustab silmapilkselt koju naasta, et Chesteriga silmitsi seista, seekord relv käes.
Charles istub pimedal teel oma autosse ja mõtiskleb tema ees seisva valiku üle. Saatus hakkab talle taas laulma, lubades võrgutavalt olla tema kõrval verise lõpuni. Kui Charles oma lapsepõlvekoju jõuab, ilmub välja Char'es-Baby, kes kutsub teda üles oma kibestumist unustama. Charles peab otsustama, kas maksab kätte või alustab oma elu uuesti.
Salvestus on tehtud New Yorgi Metropolitani laval 8. aprillil 2024.
Ooperi pealkirja tõlkis Tuuli Rehemaa.
Saate teevad helioperaator Katrin Maadik ja toimetaja Anne Aavik.
Kommentaarid
Alates 02.04.2020 kuvab ERR kommenteerija täisnime.