India klassikalise muusika saate "Raaga aeg" augustikuised uued osad on pühendatud raaga täispikale vormile, jugalbandhi ehk muusikute dueti kontsertesitusele ning aja tunnetuse erinevatele avaldumisviisidele.
Raaga ülesehitus põimib endas nii lineaarse kui ka tsüklilise aja liikumise, mille keskmeks on paradoksaalselt liikumatus.
Kaasaegse India ühiskonna muutuv sisemine tempo on oluliselt mõjutanud ka viimaste aastakümnete raagamuusika esitusvormi selle kahanemise suunas.
Raaga "maitse" ehk rasa terviklik avaldumine eeldab siiski raaga täispikka esitusvormi koos kõigi selle detailidega.
Eetris Klassikaraadios augustikuu laupäeval kell 21.
Kordussaade on pühapäeval kell 23.
Saatesarja "Raaga aeg" augusti esimeses saates on külas dokumentaalfilmide festivali Docpoint kunstiline juht, filmispetsialist ja usundiloo uurija Kaarel Kuurmaa. Juttu tuleb tema India klassikalise muusika huvi juurtest, lemmik raagaesitustest ning India filmimuusikast.
Saatesarja "Raaga aeg" augustikuu teine saade on pühendatud raaga täispika vormi esitusele. Kõlab harva esitatav põimraaga Kedar Bhankar 20. sajandi ühe olulisema sitari virtuoosi Ustad Vilayat Khani esituses. 2004. aastal lahkunud Vilayat Khan esindas Imdadkhani sitarimängu koolkonda (gharana), millele omistatakse ainulaadse khayal vokaalstiili imiteeriva mängustiili (gayaki ang) loomist.
Saate "Raaga aeg" 33. osas kõlab haruldane, algselt Afganistani päritolu poogeninstrument esradž. Pilli 20. sajandil India klassikalise muusika sooloinstrumendina au sisse tõusmisel on suured teened legendaarsel India poeedil Rabindranath Tagorel, kes lisas esradži õppe enda loodud Shantiniketani ülikooli õppekavasse. Shantiniketani koolkonna esindaja pandit Ranadhir Roy
esituses kõlab romantiline, öö kolmanda veerandi raaga Bihag täispika kontsertversioonina.
Saate "Raaga aeg" 34. osas kõlab õhturaaga Nand Kalyan täispikk kontsertversioon Mewati koolkonna esindaja ning 20. sajandi ühe olulisema sitarimängija, Ustad Rais Khani esituses. Maestro Rais Khani raaga esituse lõdvestunud, tihti "laulvaks" nimetatud stiil pakub veel üht unikaalset näidet India sitarimängu koolkondade rikkalikuks ajaloos.
Saate "Raaga aeg" 35. osa vaatleb raaga esituse jugalbandhi ehk dueti vormi olemust ja eri tüüpe Põhja-India klassikalises muusikas. Ajalooliselt kuulus jugalbandhi esitusviis eelkõige sama gharana't esindavate dhrupad või khayal stiili lauljate, tavaliselt vendade, repertuaari. Kaasajal on tegemist väga populaarse raaga esitusviisiga, milles on tekkinud uusi, eksperimentaalseid kooslusi erinevate instrumentide ja isegi Lõuna- ja Põhja-India muusikute vahel. Ühe taolise, uut tüüpi dueti vormi näitena kõlab saates sarodimaestro ustad Ali Akbar Khan'i ja lõuna-india'st pärit viiuldaja Subramaniam Lakshmianarayana esituses hommikuraaga Sindhi-Bhairavi 1981. aastast pärit kontsertlindistus.
Kommentaarid
Alates 02.04.2020 kuvab ERR kommenteerija täisnime.