Saates on juttu nädala suursündmusest, milleks oli Robert Wilsoni ja Arvo Pärdi ühise suurteose “Aadama passioon” ettekanne kolmel järjestikusel õhtul Berliini Konzerthausis Tõnu Kaljuste juhatusel.
Veel on juttu ka ERSO ja RAMi äsja lõppenud Aasia-turneest, vanamuusikakuninga Andrew Lawrence-Kingi kontserdist Tallina Kammerorkestriga ning säravaimatest hetkedest vanamuusikafestivalil Ceciliana.
Teeme juttu ka pianist Peep Lassmannist, kes tähistas 19. märtsil oma 70. sünnipäeva ning heidame valguskiire sellele, millist õpiainet pakuvad aprillikuus pühapäevahommikused “Kuulamiskooli” saated Klassikaraadios.
* Tallinna Kammerorkester esitas 17. märtsil kontserdil ‟Neli elementi” prantsuse stiilis barokkmuusikat, harfil soleeris ja kontserti juhtis vanamuusika superstaar Andrew Lawrence-King, kes on virtuoosne harfisolist, continuo-mängija, The Harp Consorti juht, helilooja, muusikateadlane, kirglik meresõitja, murdmaasuusataja, maratoonar, idamaiste võitluskunstide harrastaja ja isegi hüpnotisöör.
Kontsert toimus nädalal, mil Tallinn oli otsekui vanamuusika metropol, sest samal ajal toimus Ceciliana vanamuusikafestival ning Eesti Filharmoonia Kammerkoori vaimulikku kava juhatas legendaarne vanamuusik Peter Philips.
Oma muljeid jagab klavessinist ja vanamuusikaansambli Floridante liige Saale Fischer.
* 27.-29. märtsil etendus kolmel õhtul menukalt Berliini Konzerthausis Robert Wilsoni ja Arvo Pärdi ühine suurteos “Aadama passioon”.
Kaasa tegid Eesti Filharmoonia Kammerkoor ja mitmed eesti solistid.
Sündmust kommenteerivad dirigent Tõnu Kaljuste, lavastaja Robert Wilson, Mikko Fritze ja lavastuse produtsent Madis Kolk, kelle sonimütsis mõtliku mehe roll haarab Wilsoni lavastuses üha suuremat kandepinda.
Kas sonimehe roll lavastuses võiks kujutada helilooja Arvo Pärti?
Arvo Pärdi muusika seab esitajatele väga kõrgeid nõudmisi. Iga väiksemgi vääratus on kuulda ja võib terviku rikkuda. Sarnane olukord on ka Robert Wilsoni lavastustes, siin pole kohta inimlikule eksimusele.
“Kõige lihtsamaid asju on kõige keerulisem teha. Kui sa joonistad valgele paberile ainult ühe joone, võid sa märgata kõiki selle iseärasusi. Mida vähem seal on, seda rohkem ma näen, sest selle ümber on ruumi,” rääkis Wilson.
Muljeid Berliinist kogus Miina Pärn.
* 19. märtsil tähistas pianist ja EMTA eelmine rektor Peep Lassmann oma 70. sünnipäeva ja sel puhul esines ta 22. märtsil Estonia kontserdisaalis koos Tallinna Kammerorkestriga.
Avame arhiiviukse ja kuulame, mida meenutab Peep Lassmann oma noorusaja õpinguaastatest.
“Päris väiksena ma loomulikult ei tahtnud mängida. Lapsepõlves ma eriti palju ei harjutanud. Eks mind sunniti. Aga selle vastu tuli kasutada igasuguseid vahendeid. “Seiklusjutte maalt ja merelt” võis panna noodipuldile ja samal ajal heliredeleid harjutada. Kuuendas klassis küpses minus otsus, et niisugust jama nagu muusikakool mina enam edasi ei tee. Mõtlesin, et ei hakka sellest kellelegi rääkima ka, aga sügisel lihtsalt teatan, et ma ei lähe enam sinna ja kes mulle ikka vastu saab hakata. Aga see ei õnnestunud mul, ei lubatud,” meenutab Lassmann.
Peep Lassmannist kui õpetajast räägivad omakorda tema enda õpilased ja praegused kolleegid Age Juurikas ja Kai Ratassepp.
* ERSO naasis Aasta-turneelt ja valmistub festivaliks Eesti Muusika Päevad.
Hong Kongi Kunstide festivalil osalemine oli ERSO direktori Kristjan Halliku sõnul orkestri senise ajaloo üks mainekamaid ülesastumisi ning Aasia publik ja sealne muusikaturg on viimase kümne aastaga muutunud Euroopa orkestrite jaoks väga oluliseks sihtmärgiks.
Stuudios on Kristjan Hallik ja ERSO kontsertmeister Arvo Leibur, kellega vestleb Kirke Ert.
* Aprillikuu pühapäevahommikutel on saadete “Kuulamiskool” õppeaineks nüüdismuusika, mille paremat ja tähelepanelikku kuulamist õpetab Tarmo Johannes.
Saate pani kokku Nele-Eva Steinfeld ja helimontaaži tegi Katrin Maadik.
“Helikaja” on eetris 31. märtsil kell 9.
Kordus 1. aprillil kell 16.
Kommentaarid
Alates 02.04.2020 kuvab ERR kommenteerija täisnime.