Balti riikide ühise juubeliaasta üks muusikalisi kroonijuveele on kolme Balti helilooja loomingust koostatud kontsert ‟Muusikaline Balti kett”, kus esinevad Eesti Rahvusmeeskoor ja Leedu Kammerorkester, dirigent on Mikk Üleoja.
Lähiajaloos aset leidnud Balti kett oli võimas ja märgiline kolme Balti riigi ühine rahumeelne meeleavaldus, mis oli ajastatud Molotov-Ribbentropi pakti allakirjutamise 50. aastapäevaks ning millest võttis osa üle kahe miljoni inimese.
Meeleavaldus toimus 23. augustil 1989. aastal korraga nii Eestis, Lätis kui Leedus ja selle suurim eesmärk oli demonstreerida kogu maailmale väikeste rahvusriikide vabadustahet.
Just eelmainitud poliitilise pakti salaprotokollide alusel toimus Baltimaade okupeerimine ja annekteerimine tollase NSV Liidu poolt.
Meeleavalduse käigus rivistusid eestlased, lätlased ja leedulased 600 kilomeetri pikkuseks inimahelaks ühendades Tallinna, Riia ja Vilniuse.
Balti keti meeleavaldus oli üks suurimaid tõukeid Eesti Vabariigi taastamisele õigusliku järjepidevuse alusel 20. augustil 1991.
Meeleavaldusele ja rahvusriikide juubeliaastale mõeldes on kontserdil kõlamas kolme omanäolise helilooja teosed, mida ühendab vabaduse ja inimväärikuse ülistamise idee.
Kontserdi kunstiline juht Mikk Üleoja rääkis Klassikaraadiole, et repertuaari valides oli esimese teosena kirjas Tüüri ‟Küsimused”.
Teos oli RAMi kavas viimati kolm aastat tagasi ning Üleoja sõnul on ajaline laagerdumine on koorile vaid kasuks tulnud.
Selle kõrvale loodeti esialgu saada uudisteos Läti noorema põlvkonna helilooja Eriks Ešenvaldsi sulest, kuid lõunanaabrite rahastuse ärajäämise tõttu teost ei saadud ning Üleoja sõnul polnud Vasksi teoste hulgast ühe valimine probleem.
‟Vasks on maailmahelilooja,” ütleb Üleoja. ‟Tema teos on väga kirglik ja sobib ideaalselt kontserdi üldisesse konkeksti.”
Küsimusele ‟Mis on kontserdi üldine kontseptsioon?” vastab Üleoja pärast pisikest mõttepausi: ‟Minu meelest me oleme lätlaste, leedulaste ja ka soomlastega võrreldes kõik täiesti erinevad ja kontserdi üks eesmärke ongi näidata – kui erinevad me tegelikult oleme ja kui huvitavalt me kõrvutume.”
Kontserdi avanumberi on kirjutanud nimekas Läti kultushelilooja, maailmanimega Pēteris Vasks (*1946). ‟Musica Appassionata” keelpillidele (2002) on Vasksi teostele omaselt heakõlalise helikeelega emotsionaalselt tugeva dramaturgiaga teos.
Sellele järgneb Leedu noorema põlvkonna helilooja Justė Janulytė (*1982) sugestiivne ‟Here at the quiet limit of the world” meeskoorile ja keelpillidele (2018, esiettekanne Eestis), mille heliloojalt tellis Leedu Riiklik Filharmoonia ning see on kirjutatud Eesti Rahvusmeeskoori ja Leedu Kammerorkestrit silmas pidades esitamiseks Balti riikide 100. sünniaastapäevale pühendatud ‟Muusikaline Balti kett” kontserdil.
‟Oma teoses kasutan keelpille ning inimhäält vastandlike kujunditena – kui orkestrikõla liigub allapoole ja hajub, siis kooritessituur aina tõuseb ja laianeb, kuni pooluste liikumissuunad, ruumi ja aja mõõt sulanduvad ning piirangud kaovad,” ütleb Justė Janulytė teosele kaasa.
Kontserdi ulatuslikum teos on Erkki-Sven Tüüri (*1959) ‟Questions …” / ‟Küsimused” versioon meeskoorile, solistidele ja keelpilliorkestrile, mille tekst toetub katkendile intervjuust kvantfüüsik David Bohmiga (2007/2011).
Tüür on teosele saatesõnadeks öelnud: ‟Ma ei tahtnud seekord kasutada ei liturgilist ega kõrgpoeetilist teksti, vaid midagi seesugust, mis võiks esmapilgul näida proosaline, kuid oleks samas mingil sügavamal tasandil oluline või visionaarne. Siis meenus mulle kvantfüüsiku raamat. Küsimuse-vastuse printsiip andis võimaluse teatud määral teatraalseks lähenemiseks.”
Leedu Kammerorkester on Euroopas üks tunnustatumaid.
Orkestri ees on soleerinud maailma juhtivad muusikud (Rostropovitš, Kremer, Geringas, Spivakov jpt), esinetud on pea kõikjal Euroopa kuulsamates kontserdisaalides ning ligi 40 tegevusaasta jooksul on aktiivselt osaletud prestiižikatel muusikafestivalidel.
Eesti Rahvusmeeskooril on lõppemas 73. hooaeg. Gustav Ernesaksa poolt loodud meeskoor, kogus kuulajate palava poolehoiu esialgu a cappella teoste esitamisega, on tänaseks maailma üks rikkalikuma suurvormipagasiga kollektiiv.
Tüüri teoses soleerivad Ka Bo Chan (kontratenor), Valter Soosalu (tenor), Ott Indermitte (bariton).
Kontsert ‟Muusikaline Balti kett” on ühtlasi Eesti Kontserdi hooaja lõppkontsert.
Pikem intervjuu Mikk Üleojaga on kuulatav saates ‟Delta” neljapäeval, 26. aprillil kell 13.
Ülekanne Estonia kontserdisaalist algab neljapäeval, 26. aprillil kell 19.
Helirežissöör Ats Treimaa, toimetaja Marge-Ly Rookäär.
Kuula ka teisi kontserte:
https://klassikaraadio.err.ee/kontserdisaal
Kommentaarid
Alates 02.04.2020 kuvab ERR kommenteerija täisnime.