Jumalaema kaitseloori pühitsemise tseremoonia sai alguse ortodoksi kirikus ilmutusest pühale Andrew'le õhtupalvel Konstantinoopoli Vlacherni kirikus 10 sajandil, arvatavasti aastal 902.
Pühadest hingedest ümbritsetud Jumalaema seadis kaitseloori üle palves kristlaste õlgade.
Nägemusest liigutatud kreeklased lõid tagasi saratseenide rünnaku.
Ortodoksi kirikul on traditsioon seda sündmust tähistada.
Helilooja on öelnud: "Kaitseloori on võimalik kuulata "puhta" muusikana, kuid ma arvan, et võib olla abiks, kui loetlen, mis mõlkus mul kirjutamise ajal meelel. See on katse luua lüürilist ikooni, mitte helist vaid puust, ning kasutada maalimiseks pigem tšellisti muusikat kui pintslit. Teos jaguneb kaheksasse järjest kulgevasse ossa ning siin on kasutatud kaheksat Bütsantsi viisi. Mitmesugused tähistused oli mu meeltes komponeerimise ajal. Näiteks teine osa seostub sünniga, kolmas kuulutamisega, neljas inkarnatsiooniga. Ilma saateta viies osa on itk risti jalamil, kuues - ülestõusmine, seitsmes pühitsemine. Ning esimene ja viimane osa pühendatud jumalaema ilmumise kosmilisele ilule. Ja võimu saavutamisele segipaisatud maailma üle. Kaitseloor lõpeb Jumalaema pisarate muusikalise ilmumisega."
John Tavener (1944-2013) sai tuntuks juba 1960. aastatel, mil kantaat "The Whale", mille aluseks on meile Tobiase teose kaudu hästi tuntud piiblilugu Joonasest, äratas Ringo Starri tähelepanu ja plaat, ja mõned järgmisedki Taveneri albumid ilmusid biitlite firma Apple väljaandes.
Rahvusvaheliselt tuntuks sai Tavener 1990. aastate alul, mil tema helitöid hakkas sagedasti mängima Briti raadiojaam Classic FM.
Teost tutvustab Tiia Teder.
Kommentaarid
Alates 02.04.2020 kuvab ERR kommenteerija täisnime.