1. septembril 2022 esilinastus Veneetsia filmifestivalil Toddi Fieldi psühholoogiline draama "Tár".
Filmi peategelane on dirigent Lydia Tar, kellest saab suure saksa orkestri esimene naispeadirigent.
Täpselt aasta hiljem Veneetsia filmifestivalil esilinastunud "Maestro" põhineb ameerika dirigendi ja helilooja Leonard Bernsteini elulool ning karismaatilise muusiku tormilisel armuelul. Filmi režissöör, kaasstsenarist, -produtsent ja peaosatäija on Bradley Cooper.
Klassikaraadio palvel vaatas filme filmirežissöör, -kriitik ja Tallinna Muusikakeskkooli vilistlane Silver Õun.
Kuivõrd on tegemist pelgalt muusikafilmidega?
Kui veenvate dirigentidega on Cate Blanchetti ja Bradley Cooperi näol tegemist?
Kui oluliseks peaksime pidama dirigentide prototüüpe?
"Minu meelest "Tar" võib vabalt olla üks 21. sajandi suurimaid filme. Kindlasti ta on nende suurte seas," räägib Õun.
"Selle filmi väga suur tugevus seinseb selles, et ta ei rakenda ühegi ideoloogia taha, vaid vaatleb seda kõike väga-väga kriitiliselt ja läbi distantseeritud kõrvalpilgu," lisab ta.
""Maestro" puhul on kõige olulisem selle filmi inimlik sõnum. Miski muu ei ühenda meid nii palju kui inimlik valu," ütleb Õun.
Näitleja Tambet Tuisk meenutab saates, kuidas ta Valentin Kuiki ja Manfred Vainokivi mängufilmi "Perekonnavaled" (2016) võtete eel dirigeerimist õppis ning teatab, et peagi on kinodesse jõudmas veel üks film, kus on Tuisul kanda just dirigendiroll.
"Sa ei saa olla dirigent, kui sa ei ole isiksus. Ma väidan, et sa võid olla lavastaja ja sa ei ole isiksus, aga sa ei saa olla dirigent suure orkestri ees, sa ei jõua nii kaugele, kui sa ei ole isiksus," räägib näitleja.
Saate helioperaator on Katrin Maadik, toimetaja Lisete Velt.
"Helikaja" on Klassikaraadio eetris laupäeval, 16. märtsil kell 9.
Kordub pühapäeval, 17. märtsil kell 12.
Kommentaarid
Alates 02.04.2020 kuvab ERR kommenteerija täisnime.