275 aastat tagasi loodud Händeli monumentaalne oratoorium on leidnud regulaarse koha pühadeaegsetes kontserdikavades. Kahjuks pole teada, missuguse sündmuse jaoks on see loodud.
Kosmopoliit Händel oli enne „Messia” sündi teinud karjääri nii Saksamaa Veneetsiaks kutsutud Hamburgis kui ka brittide juures Londonis. Händeli vokaalsuurvorme iseloomustab monumentaalsus, mingi eriline kõigile mõistetavus, jõud ja sugestiivsus. Toomas Siitan: „„Messias” on midagi hoopis enamat kui ühe helilooja kuulsaim teos. See üldse enim esitatud oratoorium on saanud omamoodi müüdiks, ajastu kultuuri monumendiks. See on Uue Testamendi omamoodi sisukontsentraat.”
Organist ja klavessiinimängija Marju Riisikamp: „Messia” edu ja pika ea fenomen põhineb paljuski muusika aluseks võetud geniaalsel libretol, mille autoriks oli Charles Jennens. Viimane oli Oxfordis hariduse saanud teadlane, kelle uurimuse aineseks olid piibli ja Shakespeare’i teatri tekstide filoloogilised aspektid. XVIII sajandi keskpaiku olevat Messiase teemal toimunud sagedased teoloogilised dispuudid, eriti huvituti tema isiku ja Vana Testamendi ettekuulutuste seostest. Jennensile tuli appi tema kirjanduslik vaist ning kogemus, lisaks ka hea kujutlusvõime, mis tekstidega võiks Londonis ammu tuntud Händeli muusikaline stiil kõige paremini sobida. Eks allunud ju temagi tolleaegsele ühiskonnaelu rutiinile, mil suvekuud veedeti maal, talv ja kevad Londonis kultuurielu nautides ning teadaolevalt külastas Jennens 1730ndail Händeli ooperite ja oratooriumide esitusi regulaarselt.
Esitajad:
Giselle Allen, sopran
Sharon Carty, mezzosopran
Benjamin Hulett, tenor
Gavan Ring, bariton
RTÉ Filharmooniakoor ja Riiklik Sümfooniaorkester, dirigeerib Mark Hindley.
Stuudios on Anne Prommik.

Delta 8. juunil: Risto Joost, Arvi Tavast, Viljandi Vanamuusika Festival
Saatekülaline on dirigent Risto Joost; Arvi Tavast valiti taas Eesti Keele Instituudi direktori ametikohale; algab Viljandi Vanamuusika Festival. Saatejuht on Kaisa Ling.
Kommentaarid
Alates 02.04.2020 kuvab ERR kommenteerija täisnime.