Pianist ja kava kuraator Kadri-Ann Sumera (foto Gabriela Liivamägi) ütleb, et muusika on ajaline ja ruumiline kunst. Talle on alati olnud oluline ruum, kus muusika kõlab: selle ruumi akustika, aga ka kuju, valgus, tunne. Ruum võib inspireerida, aga ka pärssida. Koos valguskunstniku Oliver Kulpsooga püütakse tuntud kontserdisaali luua oma kordumatu (heli)ruumi, mis võiks aidata ruumilisel helil tekkida ja ajal peatuda. Just selle päeva atmosfääri rahulikuks sisse elamiseks on ruumilis-helilisi üllatusi oodata juba enne kontserdi algust.
Uute teoste tellimisel langes Kadri-Anni esimene valik lähedasele sõbrale ja mõttekaaslasele Liisa Hirschile. Tema senised otsingud heli peente võnkumiste tabamisel ja eriliselt kajava, samal ajal väga struktureeritud kõlafluidumi vallas sobib väga hästi ruumilise kõla ideega. Mustpeade maja Valge saali võimalustest inspireerituna kasutatakse mõlemat klaverit. Suurt kontrasti tõotab tuua Kristjan Kõrveri uudisteos, mis oma aktiivses rütmikuses ja matemaatilises järjekindluses võiks terves kavas mõjuda ereda särtsuna. Kolmas esiettekanne tuleb Märt-Matis Lillelt, kes lubas oma teoses kasutada ka elektroonikat: seegi lubab omaette tegelasena kaasata ruumi. Maalilise meditatsioonina sobib kavva Mari Vihmandi paari aasta vanune "Water Tree". Tingimata tahtis Kadri-Ann Sumera kavva lülitada ka Eesti ühe esimese tõsiseltvõetava helilooja Mart Saare prelüüdid, mis moodustavad teiste teoste vahele pikituna otsekui silla meie lühikese, aga rikka muusikaajaloo algusaegadest tänapäevani. "Saare miniatuuride mitmekülgsus, stiilirohkus ja isikupära on mind lummanud juba mõnda aega ning vahel ei tundu sugugi, et nende ja praeguste uudisteoste loomist lahutab enam kui sada aastat," ütleb Sumera.
Kava:
Mart Saar (1882–1963) - Prelüüd nr 22 H-duur. Pühendatud Liine Paalmannile (1923)
Mari Vihmand (1967) - "Water Tree" klaverile (2014)
Mart Saar
- Prelüüd nr 9 F-duur (191...?)
- Prelüüd nr 14 g-moll (1921)
- Prelüüd nr 4. Precipitamente (1911)
Kristjan Kõrver (1976) - "Toc III" sooloklaverile (2018, esiettekanne)
Mart Saar - Prelüüd nr 20 b-moll. Lento (1921/1928)
Liisa Hirsch (1984) - "Terrains" / "Reljeefid" kahele klaverile ja ühele pianistile (2018, esiettekanne)
Mart Saar
- Prelüüd nr 12 d-moll. Con moto. Pühendatud tütar Helile (1921)
- Prelüüd nr 21 E-duur. Allegro (1921/1928, Rahmaninovi prelüüdi op. 23 nr 6 järgi)
Märt-Matis Lill (1975) - "Öömaastikud" klaverile ja elektroonikale (2018, esiettekanne)
Mart Saar (1882–1963)
- Prelüüd nr 3. Poetico, con delizio (1911)
- Prelüüd nr 5. Precipitamente feroce. Skrjabini mälestuseks (1915, Skrjabini prelüüdi op. 74 nr 1 järgi)
- Prelüüd nr 28 E-duur. Vivace (1905/1940)
Kontsert toimus 14. aprillil Mustpeade maja Valges saalis.
Helirežissöör on Siim Mäesalu, toimetaja Johanna Mängel.
Kommentaarid
Alates 02.04.2020 kuvab ERR kommenteerija täisnime.