Risto Joost, kelle loodud kammerkoor Voces Musicales tähistab sel nädalalõpul 20. juubelisünnipäeva pidukontserdiga Tallinna Jaani kirikus, meenutab saates kammerkoori sündi ja edasist kunstilist kasvamisest:
"Kunagi koos alustanud lauljaskonnast on välja kasvanud hulk tänase muusikaelu tipptegijaid, teiste hulgas Veronika Portsmuth, Kaspar Mänd jpt."
Ühtlasi veab Joost üldistavaid paralleele praegu koorimuusikakultuuris valitsevate oludega – kõne all on uue muusika tellimine heliloojatelt ja selle interpreteerimine, koorilauljate ja instrumentalistide erinevus musitseerimisel, koorijuhtide nigel situatsioon tööturul ja palgapoliitika korrigeerimise vajaduses riiklikul tasandil.
"Ei ole nii, et tuleme lauluväljakule kokku ja laulupidu tekib iseenesest," räägib Joost.
"See on tohutu töö, see on aastatepikkune pühendumus. Paraku hakkab ümber saama aeg, kui koorijuhid tegid oma tööd vaid missioonitundest. Kuna koorijuhi ametit tööturul ei eksisteeri, siis praeguse – praktiliselt olematu – palgaga tööd enam noored õppida ei taha."
Räägime Joostiga harrastuskooride ja professionaalsete kooride imeõhukesest piirist.
"Ma väidan, et kammerkoorist Voces Musicales on professionaalsetesse kollektiividesse (Eesti Filharmoonia Kammerkoor, Eesti Rahvusmeeskoor) edasi laulma läinud vähemalt paarkümmend lauljat. See peaks panema mõtlema, et harrastuskooride tase on Eestis väga kõrge. Samas, kui dirigendil on palk väike ja ta peab äraelamiseks töötama väga mitme kollektiiviga, siis killustatus ei anna võimalust pühenduda täienisti ja midagi jääb alati puudu. Selles mõttes on meil lätlastega väga suur vahe, seal on koorijuhtide oluline roll kenasti raamitud ja koorijuhtide palkamissüsteem läbi mõeldud ja innustav. Ei ole vaja korrata, et just Läti koorid võidavad maailma kõige olulisemate koorikonkursside esikohti. Need kaks asja (palk ja tulemuslikkus) ei olegi teineteisest nii eemalseisvad kui meie kultuuripoliitika kujundajatele ehk meeldiks mõelda."
Kammerkoor Voces Musicales on Risto Joosti sõnul praegu väga heas toonuses ja publikule pakutakse kõrgetasemelist repertuaari.
"Need on meie ikooni-heliloojad – (Arvo) Pärt ja Pärt (Uusberg)," kinnitab Joost.
Kontsert algab Arvo Pärdi tintinnabuli-muusikaga, kavas on "Silouani laul" ja helilooja viimaste aastate üks peateoseid "Aadama itk", mille venekeelsed tekstid kirjeldavad Aadama valu kaotatud paradiisi pärast.
Esiettekandele tuleb Pärt Uusbergi "Kiituselaul", mis põhineb Ernst Enno poeesiale ja Taaveti psalmidele (Vello Salo ja Indrek Hirve tõlked), sellele eelneb filmist "Tõde ja õigus" tuntud Pärt Uusbergi kooriteos "Et kiitke Jumalat, kes on nii helde".
Voces Musicalese koori ja keelpilliorkestri ees on koori asutajadirigent, aasta muusik Risto Joost.
Kammerkoor Voces Musicales asutati septembris 1999, kollektiivi kutsus kokku Risto Joost, kes tänaseni jätkab selle kunstilise nõustajana.
Voces Musicales on professionaalse suunitlusega kammerkoor, koori repertuaar hõlmab kogu lääne muusikalugu ulatudes vanamuusikast nüüdismuusikani.
2015. aastal pälvis Voces Musicales Kultuurkapitali helikunsti sihtkapitali aastapreemia kõrgetasemeliste kontsertide eest.
Kava:
- Arvo Pärt - Silouani laul (Silouan's Song)
- Arvo Pärt - Aadama itk (Adam's Lament)
- Pärt Uusberg - Kiituselaul (esiettekanne)
Otseülekanne kammerkoori Voces Musicales 20. aastapäeva kontserdilt algab laupäeval, 14. septembril kell 18.
helirežissöör on Kaspar Karner, toimetaja Marge-Ly Rookäär.
Kommentaarid
Alates 02.04.2020 kuvab ERR kommenteerija täisnime.