Itaalia helilooja, viiuldaja ja muusikateadlane Ottorino Respighi otsis 20. sajandi algul sidet oma juurtega ning leidis eeskujusid Itaalia barokist ja renessansist.
"Atonaalsus," ütles ta 1925. aastal intervjuus Ameerika vanimale muusikaajakirjale Musical America, "jumal tänatud – sellega on asi ühel pool. Ja muusika edasine käekäik? Kes teab? Eeskätt peaks iga helilooja leidma oma individuaalse lähenemise. Itaalia geniaalsus peitub meloodias ja selguses."
Kui Respighi Süit G-duur on loodud austusavaldusena barokiajastu suurkujudele Bachile, Corellile ja Frescobaldile, siis tema kaasaegse Edward Elgari "Sospiri" mõjus omas ajas vahetult enne I maailmasõda kui rahusõõm.
Algselt viiulile ja klaverile loodud teose on tšellole ja kammerorkestrile seadnud helilooja Kristo Matson.
Baroki essents pääseb aga mõjule Händeli kolmandas ja neljandas Orelikontserdis, mis laseb särada Mustpeade maja uuel instrumendil, millel soleerib organist Kadri Toomoja.
Kavas:
- Georg Friedrich Händel – Orelikontsert g-moll op. 4 nr 3 / HWV 291 (1735)
Adagio
Allegro
Adagio
Allegro - Georg Friedrich Händel – Orelikontsert F-duur op. 4 nr 4 / HWV 292 (1735)
Allegro
Andante
Adagio
Allegro - Howard Goodall - "And the Bridge is Love" (2008) tšellole, harfile ja keelpillidele
- Edward Elgar – "Sospiri" op. 70 (1913–14
seade tšellole ja kammerorkestrile Kristo Matson, 2019) - Ottorino Respighi – Süit G-duur keelpillidele ja orelile (1905)
Preludio
Aria
Pastorale
Cantico
Esitavad: Kadri Toomoja (orel), Marcel Johannes Kits (tšello), Tallinna Kammerorkester ja dirigent Tõnu Kaljuste.
Otseülekanne Mustpeade majast on eetris laupäeval, 30. novembril kell 19.
Vahendavad helirežissöör Ats Treimaa, heliinsenerid Virgo Mäe ja Algis Pauljukaitis ning toimetaja Miina Pärn.
Intervjuud dirigent Tõnu Kaljustega saab kuulata siit: https://klassikaraadio.err.ee/1003753/delta-29-novembril-pianistid-oreli-maagia-urmas-vadi-lustlik-klaver/996771
Kommentaarid
Alates 02.04.2020 kuvab ERR kommenteerija täisnime.