Festivali AFEKT sümfooniakontsert toob Eesti esiettekandele nelja eriilmelise ja originaalse looja muusikalised maailmad – oma teise ettekandeni jõuavad Marianna Liigi, Chaya Czernowini ja Enno Poppe viimaste aastate teosed.
Uute helitööde kõrval on kavas ka nüüdismuusika tõeline klassika, prantslase Pierre Boulezi "Livre pour cordes" aastast 1968.
Marianna Liigi "Kurzschluss" ("Lühis") tuli esiettekandele kaks aastat tagasi Šveitšis Luzerni festivalil.
Teose pealkiri on inspireerinud autorit mitmel põhjusel ja mitmes tähenduses, näiteks lühis kui ühenduse katkemine energia allikaga, lühis kui valeühendus ja lühis ülekantud tähenduses.
"Ka teose loomise protsessis kogen ma mitmeid suuremaid ja väiksemaid lühiseid – loomingulise energia katkendlik kulgemine on täiesti tavaline nähtus," ütleb Liik.
Chaya Czernowini "Fast Darkness II: freeze and melt" ("Püsiv pimedus II: ma külmun ja sulan") on teose "Fast Darkness I: I can see your turned eyes from inside your body" kaaslane.
Mõlemas palas on oluline aeg – selle murdumine, venitamine, tihendamine.
Teose esiettekanne oli 28. mail 2021 Ensemble Intercontemporaini esituses.
Bassklarnetil soleerib Inglismaal sündinud, Austraalias õppinud, kuid hetkel Kölnis elav Carl Rosman.
Lisaks aktiivsele interpreeditegevusele kirjutab ta muusikateemalisi artikleid ajakirjadele ja ajalehtedele.
Pierre Boulezi "Livre pour cordes" ("Raamat keelpillidele") lähtub 20 aastat varem loodud keelpillikvartetist "Livre pour quatuor", mis tuli osade kaupa esiettekandele Donaueschingenis ja Darmstadtis ajavahemikus 1955-1962.
Ühel hetkel otsustas autor teose tagasi võtta ja selle keelpilliorkestrile ümber seada.
"Kui vaatasin keelpillikvarteti, mis oli ammugi valmis, uuesti läbi, nägin, et ettekandeprobleemid olid kvartetiga väga suured ja et neid lahendada, oleks tarvis dirigenti. Kuid dirigent kvarteti ees ei ole kuigi veenev, nii et otsustasin, et viis, kuidas saada sellest tekstist maksimum, oleks see orkestreerida," on Boulez öelnud.
AFEKTi lõppkontserdil juhatab Eesti Riiklikku Sümfooniaorkestrit Euroopa nüüdismuusika lavade üks nõutuimaid staare helilooja Enno Poppe, kes on varasemalt Eestis korduvalt käinud ja Eesti muusikutega koos töötanud.
Tema enda loomingust ettekandele tulev teos "Hirn" on valminud festivalide Donaueschinger Musiktage, AFEKT ja Rainy Days ühistellimusena.
Teos on kirjutatud ainult puhk- ja löökpillidele, kogu lugu põhineb akordidel ja selles pole ühtegi meloodiat.
"See on kohati lausa maniakaalne, püsides vaid akordidel, ja need akordid kõlavad normaalsel kuulamisel kõik valesti. Akordid muudavad end väga aeglaselt, toonid muutuvad aeglaselt kõrgemaks ja madalamaks, tulevad keskele kokku ning eemalduvad siis taas üksteisest," kirjeldab Poppe oma muusikat.
Kavas:
- Marianna Liik – "Kurzschluss" (2019)
- Chaya Czernowin – "Fast Darkness II: freeze and melt" (2020) bassklarnetile ja kammerorkestrile
- Pierre Boulez – "Livre pour cordes" (1968)
- Enno Poppe – "Hirn" (2021, Edela-Saksa Ringhäälingu (SWR), Luxembourgi Filharmoonia ja Luxembourgi Filharmooniaorkestri ning festivali AFEKT tellimus)
XX korda toimuv nüüdismuusikafestival AFEKT toob Tallinna ja Tartusse taas mitmeid tippmuusikuid ja uudisteoseid.
Festival algas viie eesti naishelilooja uudisloominguga ning lõpeb reedel saksa helilooja Enno Poppe teose "Hirn" ehk "Aju" esiettekandega.
"Juubelifestival näitab väärikalt nii eesti rahvusvaheliselt tunnustatud heliloojaid kui ka maailma nüüdismuusika tippfestivalide ja Afekti ühistellimusi. Meie festivali eesmärk on näidata repertuaari, mis on sündinud just nüüd ja praegu ning sulanduda maailma nüüdismuusika skeenega üheks tervikuks," selgitab festivali kunstiline juht Monika Mattiesen ERR uudistele antud intervjuus.
Otseülekanne Estonia kontserdisaalist reedel, 29. oktoobril kell 19.
Kontserti vahendavad Marje Ingel ja Johanna Mängel.
Helirežissöör on Kaspar Karner.
Kommentaarid
Alates 02.04.2020 kuvab ERR kommenteerija täisnime.