Arvatakse, et muusikakriitika kipub ikka ja jälle olema kriisiseisundis.
Kirjutajaid on vähe, väljaanded ei telli kuigi palju arvustusi ja osa kontserte võib jääda sootuks kajastuseta.
Kriitika funktsioon on muutunud, adressaat tihti ebaselge ja kontserdiarvustusi asendavad ajakirjanduses üha sagedamini artisti-intervjuud ja kontsertide tutvustuslood.
Saates arutlevad teema üle Igor Garšnek, Iris Oja, Kadri-Ann Sumera ja Brigitta Davidjants.
Kadri-Ann Sumera:
"Interpreedina ei soovi meist keegi kriitikaga kokku puutuda. Eriti väikeses Eestis, kus kõik tunnevad kõiki, ajalehe veergudel ju väga karmi kriitikat ei tehta. Õnneks minu hirmsaimad kriitikud on olnud minu õpetajad."
Igor Garšnek:
"1990ndate lõpus rahastati muusikaarvustusi palju paremini ja väljaanded tellisid neid palju rohkem. Kui keskmine palk oli tollal u 1500 krooni ja arvustuse eest maksti keskmiselt 200-300 krooni, siis võis sellest peaaegu et vabakutselisena ära elada. Nüüd on keskmine palk 1500 eurot ja arvustuste keskmine tasu vahemikus 60-80 eurot. Seega on saadav tasu praegu umbes neli korda väiksem."
Brigitta Davidjants:
"Muusikakriitikast sai alguse mu professionaalne elu, kuid ometi püüan ma sellest juba pikemat aega distantseeruda. Loen küll huviga, mida kultuurikülgedel kirjutatakse, aga ise aktiivselt kirjutada ei taha. Ometi jõuab kriitika mu juurde ringiga aina tagasi. Esmajoones seetõttu, et töötan Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias, kus räägin tudengitele, kuidas üldse teha muusikakriitikat ja -ajakirjandust."
Iris Oja:
"Mulle tundub, et interpreetidele võiks meeldida kriitiline kriitika. Mitte hävitav ja mahategev, aga selline kriitika, milles on võimalik midagi õppida ja edasi arendada. Kirjutada on sellist kriitikat muidugi keeruline, sest muusikud on emtsionaalselt väga tundlikud ja asju kiputakse võtma isiklikult, justkui tahtnuks kriitik esinejat solvata. Eesti on väga väike ja muusikute ringkond on omavahel tihedalt seotud. Mulle kui interpreedile pigem meeldib, kui mulle viisakalt ja sisukal moel öeldakse, kui midagi jäi esituses puudu kui lihtselt seda, et kõik oli suurepärane. Sest ise ju teame alati, kui palju puudu jääb."
Eetris laupäeval, 4. veebruaril kell 9.
Kordub pühapäeval, 5. veebruaril kell 12.
Saate helimontaaži tegi Katrin Maadik ja toimetas Nele-Eva Steinfeld.
Kommentaarid
Alates 02.04.2020 kuvab ERR kommenteerija täisnime.