"Tosca" partituuri võib pidada verismi õpikunäiteks. Ükski ooper ei ole oma tegevuspaigaga nii seotud kui Tosca.
Ooperi sündmused leiavad aset Roomas aastal 1800, 17. juuni hommikust järgmise päeva koidikuni. Kõigi kolme vaatuse tegevuspaigad – Sant'Andrea della Valle kirik, Palazzo Farnese ja Castel Sant'Angelo – on linnas hästi tuntud mälestised ja neid saab külastada ka tänapäeval.
Ooperi aluseks on ajaloolised küsimused: Rooma elanikud ootavad uudiseid Põhja-Itaalias toimuvast Marengo lahingust, mis otsustab nende sümboolselt võimsa linna saatuse.
Libretistid Giuseppe Giacosa ja Luigi Illica käsitlevad ajaloosündmusi küllaltki fantaasiarikkalt.
"Cavaradossi laulmine on nagu esitada kõiki parimaid tenori osi - sa oled korraga kirglik armastaja ja poliitiline kangelane, samas on võimalik ka melanhoolselt oma elule tagasi vaadata," ütleb Freddie De Tommaso, kellele kunstniku roll on õnne toonud – 2021. aastal Covent Gardenis lauldes oli ta küll noorim tenor selles osas Londoni ooperimaja ajaloos, aga Mariona sai ta kiiresti kuulsaks.
Straussi ja Wagneri lauljad nagu Lise Davidsen tavaliselt "Toscat" ei esita.
"Ma armusin sellesse, kui hakkasin seda õppima. Varem ei osanud ma mõista selle rolli kogu emotsionaalset spektrumit," räägib Lise Davidsen vaheajaintervjuus.
"Arvan, et seda rolli võivad esitada erinevat tüüpi lauljad ja ma olen nii õnnelik, et mul on au seda teha!"
Jim Pritchard kirjutas teatriväljaandes "Seen and Heard International" peale etendust :
"Ma ei olnud alguses kindel, et MET on pannud kokku unistuste koosseisu, kuid olles 40 aasta jooksul lugematuid Toscasid vaadanud, ei mäleta ma, et oleksin etendusest kunagi niisuguses vaimustuses olnud kui seekord. Peategelaste vokaalsed ja dramaatilised võimed äratasid ooperi tõeliselt ellu.
1900. aastal Roomas esietendunud "Tosca" on alates 1901. aastast New Yorgi Metropolitanis etendunud enam kui tuhat korda.
Osades:
Floria Tosca – Lise Davidsen
Mario Cavaradossi – Freddie De Tommaso
Scarpia – Quinn Kelsey
Sacristan – Patrick Carfizzi
Cesare Angelotti – Kevin Short
Spoletta –Tony Stevenson
Karjus – Luka Zylik
Vang – William Guanbo Su
Sciarrone – Christopher Job
Metropolitan Opera koor ja orkester
dirigent Yannick Nézet-Séguin
Salvestatud 23. novembril 2024 Metropolitan Opera laval.
Saate teevad helioperaator Katrin Maadik ja toimetaja Anne Aavik.
Sisukokkuvõte
I vaatus
Tühja Sant' Andrea della Valle kirikusse jookseb põgenik. Ta leiab kõrvalkabeli salajase võtme ja poeb sinna peitu. Peagi saabub pahur Sacristan, kellele järgneb kunstnik Mario Cavaradossi. Mariol on pooleli Maarja Magdaleena maal. Ta on eeskujuks võtnud naise, keda ta on viimasel ajal kirikus palvetamas näinud. Kui Sacristan lahkub, tuleb põgenik peidust välja ja Cavaradossi tunneb ära Angelotti, äsja vanglast põgenenud kaasrevolutsionääri. Angelotti varjub taas kuuldes Mario väljavalitut Toscat kabeli väravas. Kuuldes Mariot kellegagi rääkimas, on Tosca veendunud, et see peab olema teine naine. Mees rahustab teda ja nad plaanivad õhtul kohtuda. Nähes maalil kaunist Maarja Magdaleenat, lahvatab naises taas armukadedus. Kuid Mario kinnitab talle oma armastust ja veenab teda lahkuma. Seejärel pöörab Cavaradossi tähelepanu Angelotti päästmisele. Angelotti selgitab, et ta on saanud abi oma õelt – see oli naine, keda Mario oli märganud palvetamas. Järsku kuulevad nad kahuripauku, mis annab märku, et politsei on avastanud Angelotti põgenemise. Mehed jooksevad uut peidukohta otsima. Kirik hakkab täituma – Sacristan, koor, lastekoor – kõik tähistavad uudist hiljutisest sõjalisest võidust… kuid vaikivad hirmust, kui kohale ilmub politseiülem Scarpia. Tema ja ta käsilane on Angelotti jälil. Scarpia leiab Angelotti õele kuuluva lehviku, tunneb ta ära Mario maalil kujutatud naisena ja järeldab, et kunstnik aitab põgenikku. Kui Tosca tuleb tagasi oma armastatut ostima, seab Scarpia lõksu: näidates talle lehvikut, veenab ta Toscat, et Mariol peab olema keegi teine. Tosca tormab pisarates minema ja Scarpia käsib oma käsilastel talle järgneda. Kirikus algab tseremoonia, Scarpia unistab revolutsionääride tabamisest ja Toscast.
II vaatus
Palazzo Farnese. Scarpia ootab uudiseid meestelt, kelle ta saatis Toscat jälitama lootes, et nad leiavad Angelotti Cavaradossi villast. Scarpia saadab kirja, milles kutsub Tosca enda juurde, teades et naine on tema võimuses. Saabuvad agendid, kes ei leidnud Angelottit, kuid nad on arreteerinud Cavaradossi ja toonud ta ülekuulamisele. Cavaradossi on trotslik, eitades teavet Angelotti kohta. Ta viiakse teise tuppa – just siis, kui Tosca saabub. Nii leiab Tosca end Scarpiaga kahekesi. Politseiülem hakkab lauljatari küsitlema ja järsku teatab, et tema väljavalitut ootab piinamine. Scarpia sunnib teda kuulama Mario karjeid, nõudes kogu aeg: "Kus on Angelotti?" Tosca üritab end vaos hoida, kuid lõpuks avaldab tõe: Angelotti peidab end villa õues kaevus. Cavaradossi on ta raevus, kui saab teada, et Tosca reetis saladuse. Järsku saabub uudis, et Scarpia režiimi on tabanud lüüasaamine. Cavaradossi mõnitab Scarpiat, kes saadab ta hukkamisele. Ja nüüd on Tosca ja Scarpia taas üksi. Scarpia pakub võimlaust päästa oma väljavalitu tema embiuses. Tosca ütleb, et ta pigem sureks, kuid mees tuletab talle meelde, et Mario aeg on otsa saamas. Ülimas meeleheites pöördub Tosca palves Jumala poole. Scarpia mehed naasevad teatega, et Angelotti on end tapnud. Scarpia survestab Toscat ja naine annab ta vaikselt järele. Ta väidab, et ei saa Cavaradossile avalikult armu anda – vaid peab teesklema hukkamist. Tosca nõuab temalt luba koos Marioga Roomast lahkuda. Kui Scarpia seda kirjutab, pussitab Tosca teda, aga kui mees on surnud, haarab teda õudus. Vaatuse lõpus võtab ta Scarpia kirja ja ta jookseb Mariot päästma.
III vaatus
Koidu eel Castel Sant' Angelo katusel. Hukkamist ootav Cavaradossi annab vangivalvurile altkäemaksu, et nad lubaksid kirjutada Toscale hüvastijätukirja. Ja siis tormab ootamatult sisse Tosca ise. Ta näitab talle kaitsekirja ja räägib Scarpia vägistamiskatsest ja mõrvast. Mario lohutab teda ja ta pöörab peagi oma tähelepanu praktilistele asjadele: Mario peab kaasa mängima, nagu ta hukataks ja siis lähevad nad mereranda, et purjetada vabaduse ja ühise tuleviku poole. Tosca muutub ärevaks, kui nad ootavad mõrtsukaid, ja juhendab Mariot, kuidas surnut teeselda. Lõpuks saabuvad sõdurid. Nad sihivad ja tulistavad ning Mario kukub. Tosca kiirustab Mario juurde ja karjatab õudusest - mees on surnud. Lähenevad Scarpia mehed, kes avastasid surnukeha. Tosca jookseb lossimüüri servale. Ta hüüab "Scarpia, me kohtume Jumala ees!" ja viskub üle ääre.
Kommentaarid
Alates 02.04.2020 kuvab ERR kommenteerija täisnime.