1787. aastal Praha Rahvusteatris esietendunud ooperi libretisti Lorenzo Da Ponte abil lähenes Mozart Don Juani müüdi ooperlikule ümberjutustamisele vaatenurgast, mis pole ei traagiline ega üdini koomiline, vaid pigem kergemeelne ja irooniline.
Jälgime nimitegelast ja tema maalähedast kaaslast Leporellot läbi kohtumiste jada, mis algab saatusliku duelliga, liigub edasi-tagasi humoorika ja sentimentaalse vahel ning lõpeb peategelase põrgusse tirimisega.
Maailm on alates 18. sajandist palju muutunud, aga tänapäeval on Don Giovannis esile tõstetud probleemid veel rohkem fookuses kui teose kirjutamise ajal.
"Don Giovanni käitub nii, sest ta lihtsalt tahab nii käituda – miski ei takista teda olemast vägivaldne ja ebaaus," arvab peaosalist kehastav Peter Mattei.
"Ta on nagu Edith Piaf, kes ei kahetse mitte midagi."
Samas on Mozart kirjutanud sellele kohutavale inimesele imekauni muusika, mõeldes kasvõi Don Giovanni serenaadile "Deh vieni alla finestra" või duetile Zerlinaga "La ci darem la mano".
"Don Giovanni" loomise aeg oli Mozarti elus keeruline periood, sest helilooja ja tema perekond vaevlesid rahalistes raskustes. Nad olid sunnitud välja kolima kallist Viini südalinna korterist ning leidma uue, rahakotisõbralikuma kodu keskusest kaugemal.
Lisaks suri 28. mail 1787 tema isa Leopold Mozart.
Isa pärandust oli perel hädasti tarvis – juba oktoobris asusid nad teele Praha poole, kus algasid "Don Giovanni" proovid.
Biograafid ja kriitikud loovad isa surma ja "Don Giovanni" vahel selgeid seoseid, sest Leopold Mozart suri vaid viis kuud enne ooperi esietendust. Leopold oli ju ka lisaks isarollile Mozarti esimene õpetaja, sõber ja mänedžer.
Kahjuks hakkas nende suhe murenema juba siis, kui Mozart kodulinnast Salzburgist aastal 1781 ära kolis ning hiljem Constanze Weberiga abiellus. Seega on tõenäoline, et isa ja poja erilist suhet kujutavadki ooperis Komtuur ja Don Giovanni – poeg ehk Don Giovanni unistamas vabadusest, pääsemata isa ehk Komtuuri haardest isegi peale surma.
Metropolitani laval teeb selle ooperiga oma dirigendidebüüdi Nathalie Stutzmann.
Osades:
Don Giovanni – Peter Mattei
Leporello – Adam Plachetka
Donna Anna – Federica Lombardi
Zerlina – Ying Fang
Donna Elvira – Ana Maria Martinez
Masetto – Alfred Walker
Don Ottavio – Ben Bliss
Komtuur – Aleksandr Tsymbalyuk
Sisukokkuvõte
Ooperi tegevus toimub Sevillas, mis oli juba Mozarti ajal müütiline paik oma käänuliste tänavate, kuumavereliste meeste ja žalusiide – võretatud akende taha eraldatud noorte kaunitaridega.
Metropolitani lavastuse tegevus on toodud tänapäeva, joonides alla loo ajatust.
I vaatus
Leporello ootab Komtuuri maja aias oma isandat, kes on sisenenud majja plaaniga võrgutada Komtuuri tütar Donna Anna.
Maski taha varjunud Don Giovanni tormab välja, Donna Anna üritab teda kinni pidada. Tekkinud kära peale kohale ilmunud Komtuur nõuab Don Giovannilt kahevõitlust.
Kui abi järele läinud Donna Anna koos oma kihlatu Don Ottavioga tagasi jõuab, leiavad nad eest Komtuuri surnukeha. Donna Anna ja Don Ottavio tõotavad kättemaksu.
Leporello võtab endale õiguse oma isanda elukombeid arvustada, Don Giovanni naerab ta välja. Tema tähelepanu köidab võluv daam, kelles ta tunneb ära Donna Elvira, ühe oma hüljatud armsamaist.
Donna Elvira süüdistab Don Giovannit truudusetuses, mees aga põgeneb sobival hetkel.
Leporello esitab Donna Elvirale oma isanda armuseikluste registri, väites, et naine ei vääri sellise mehe armastust. Donna Elvira armastus muutub raevuks.
Maakoht Don Giovanni lossi lähedal, kus talupojad pühitsevad Zerlina ja Masetto pulmi. Kaunis pruut köidab kohe Don Giovanni tähelepanu, ta käsib Leporellol pulmalisi oma lossis kostitada, et segamatult Zerlinat võrgutada.
Zerlina ongi tema lubadusi uskuma jäämas, kuid kohale saabuv Donna Elvira hoiatab teda ning võtab ta endaga kaasa.
Tulevad Donna Anna ja Don Ottavio, keda kannustab soov Komtuuri eest kätte maksta.
Kuna Don Giovanni jäi neile mõrvaööl tundmatuks, paluvad nad temalt abi mõrtsuka leidmisel. Uuesti naasnud Donna Elvira hoiatab neid Don Giovanni kui võrgutaja eest.
Don Giovanni väidab, et Donna Elvira on nõdrameelne, kes vajab tema kui rüütli kaitset ning toimetab ta minema.
Donna Anna mõistab, et tundis Don Giovannis ära oma isa mõrtsuka.
Donna Elvirast vabanenud Don Giovanni pöördub tagasi.
Leporello annab aru külaliste kostitamise kohta. Pidu Don Giovanni lossis ja aias on täies hoos. Zerlina rahustab armukadedat Masettot, kes peidab end lehtlasse.
Saabunud Don Giovanni alustab taas Zerlina meelitamist ning suudab osavalt maha rahustada oma peidukohast väljunud Masetto.
Peole ilmuvad maskeeritud Donna Elvira, Donna Anna ja Don Ottavio. Don Giovanni pole ikka veel loobunud plaanist Zerlinat võrgutada ning eraldub temaga sobival hetkel.
Neiu appihüüde peale püüab Don Giovanni süüdlaseks teha Leporellot. Kolm maskeeritut võtavad maskid eest ja esitavad Don Giovannile süüdistuse.
Viimane põgeneb koos Leporelloga.
II vaatus
Donna Elvira maja ees. Don Giovannil on kavas seiklus Donna Elvira toaneitsiga.
Tal õnnestub keelitada Leporellot endaga riideid vahetama, kuna sel viisil oleks lihtsam toatüdrukule läheneda.
Ilmub Donna Elvira, kes Leporellot ära tundmata peab teda Don Giovanniks ning andestab talle tema patud.
Tuleb Masetto koos kaaslastega, et Don Giovanniga arved õiendada. Leporelloks riietunud Don Giovanni suunab nad valejälgedele ning kolgib Masetto vaeseomaks.
Zerlina lohutab Masettot.
Ikka veel valeriietes Leporello satub tänaval kokku Donna Anna ja Don Ottavioga. Nendega liitunud Masetto ja Zerlina otsustavad kättemaksuks kurjategijalt elu võtta.
Ei aita ka Donna Elvira palved. Oma naha päästmiseks heidab Leporello oma isanda riided seljast ning põgeneb.
Kättemaksjate eest varju otsivad Don Giovanni ja Leporello on jõudnud kalmistule.
Don Giovanni jutustab Leporellole oma järjekordsest vallatusest naisega, kes Leporello kohkumuseks osutub tema kallimaks. Don Giovanni hooplemise katkestab Komtuuri hauasambalt kostev hääl.
Irvitades kutsub Don Giovanni kuju õhtusöögile. Kutse võetakse vastu.
Donna Anna toas veenab Don Ottavio teda oma naiseks saama. Donna Anna seab tingimuseks, et mees peab enne kätte maksma tema isa surma eest.
Don Giovanni lossi söögisaal. Donna Elvira üritab veel kord manitseda Don Giovannit oma elukombeid muutma.
Ootamatult ilmub Komtuuri kuju, kes üritab majaperemeest veel kord meeleparandusele pöörata, kuid tulemusteta. Kuju kutsub Don Giovanni kaasa oma valdustesse.
Viimane annabki pikemalt mõtlemata nõusoleku, selle kinnituseks lüüakse käed.
Pärast Komtuuri kuju lahkumist valdab Don Giovannit seletamatu piin. Ootamatult mängu astunud põrgusaadikud viivad Don Giovanni endaga kaasa.
Õõvastav lummus on lahtunud, siinpoolsusse jäänud tegelased avavad oma tulevikuplaanid.
Donna Anna lubab pärast leina-aasta möödumist naituda Don Ottavioga, Donna Elvira otsustab siirduda kloostrisse, Leporello lubab otsida uue härra, Zerlina ja Masetto ainuke soov on enne koitu koju jõuda.
Allikad: metopera.org, vanemuine.ee
Kommentaarid
Alates 02.04.2020 kuvab ERR kommenteerija täisnime.