Vaid üks laulja on jätnud ooperimaailma niivõrd võimsa jälje, et teatavaid ooperirolle nimetatakse lausa "Nilssoni repertuaariks".
Rootsi dramaatiline sopran Birgit Nilsson on ajalukku jäänud särava Wagneri ja Richard Straussi rollide interpreteerijana, kuigi ta laulis ka Puccini ja Verdi rolle.
Lauljatar ise armastas rõhutada, et Isolde tegi ta kuulsaks ja Turandot rikkaks.
Puccini ooperi II vaatuse lõpus oli tal kombeks võistelda tenor Franco Corelliga, kumb suudab hoida kauem kõrget do-nooti.
Dirigent Eric Leinsdorf uskus, et Skandinaavia hääled paistavad silma haruldase vastupidavuse ja võhma poolest. Kuuekümnendatel arvati, et parimad Wagneri esitajad on mõtlevad, kannatlikud ja metoodilised inimesed – selliseks peeti ka põhjamaade lauljaid.
Nilssonist sai kuulsa Norra Wagneri-soprani Kirsten Flagstadi mantlipärija.
Nilsson ise kinnitas, et ta pole oma pika karjääri heaks teinud midagi erakordset.
"Mul olid head vanemad, ma ei suitseta ja joon vahel veini," rääkis Nilsson.
Birgit Nilssoni hääl kõlas erilise puhtuse ja säraga just võimsas kõrgregistris.
Plahvatusliku jõuga kõrged noodid olid laulja kaubamärgiks. Ta ise polnud aga kunagi rahul sellega, kuidas need kõlasid salvestistel.
"Paljud inimesed räägivad mulle, et mu hääl kõlab elavana hulga paremini kui plaatidel," kinnitas Nilsson.
"See pole mingi lohutus, sest ma tean, et kui mind enam pole, ei jää mu häälest midagi alles."
Nilsson ei saanud läbi ka kuulsa dirigendi Herbert von Karajaniga. Kord Viini Riigiooperis proovi tehes katkes lauljatari pärlikee. Dirigent aitas laialipudenenud helmeid otsida ja uuris:
"Kas need on tõelised, La Scala honoraride eest ostetud pärlid?" Nilsson ei jäänud vastust võlgu: "Ei, need on teie Viini Riigiooperi honorari eest hangitud võltspärlid!"
Kui La Scala ooperiteater 1964. aastal Moskvat külastas, joosti etendustele tormi.
Jüri Kruus meenutab, kuidas ta Moskva Suure Teatri kassa ees nägi meeletud rahvamasse, kuigi kassal ilutses silt: Kõik piletid on välja müüdud!
Kruus küsis igalt vastutulevalt inimeselt, kas kellelgi on pilet üle. Kui ta oli seda küsinud umbes miljon korda, vastas üks naisterahvas, et tal on pilet pakkuda.
"Pidin teda rõõmust kallistama!" meenutab Kruus. Kui ta aga kuulis hinda, haaras teda õudus. Napilt sai ta osta pileti.
Birgit Nilssoni kõrval esinesid Mirella Freni ja Bruno Brevedi.
"Etendus oli esimestest fraasidest peale uskumatult haarav," meenutab Kruus, kes käis seda 5.-13. septembri vahemikus aastal 1964 lõpuks vaatamas kolm korda.
Enam kui pool sajandit hiljem mäletab Kruus etendust täiesti detailselt.
"Birgit Nilssoni hääl mõjus kui laserkiir!" meenutab Kruus. See hääl ületas kogu orkestri, kuigi selles polnud mitte midagi teravat.
"Tema kõrval olid teised lauljad – aga Nilsson oli ikkagi eriline!" kinnitab Kruus.
Kuulame vinüülplaadikomplekti Urve Tautsi plaadikogust. Melodija kolmikalbum on ilmunud juunis 1972.
Rooma Ooperiteatri koori ja orkestrit Juhatab Eric Leinsdorf.
Osades:
Turandot – Birgit Nilsson
Liu – Renata Tebaldi
Timor – Giorgio Tozzi
Calaf – Jussi Björling
17. mail oli 20. sajandi suure ooperitähe Birgit Nilssoni 100. sünniaastapäev.
Stuudios on Anne Prommik.
Kommentaarid
Alates 02.04.2020 kuvab ERR kommenteerija täisnime.