"Minu vaene lemmik Pergolesi suri just tiisikusse, kuid tema Stabat Materit peetakse ladina muusika meistriteoseks," kirjutas prantsuse kirjanik Charles de Brosses 1739. aastal Napolit külastades.
18. sajandi lõpuks oli Pergolesi vahetult enne surma lõpetatud kannatusaja teos "Stabat Mater" kinnitanud end jäädavalt püsirepertuaari. Legendi järgi kirjutas Pergolesi oma teose vahetult enne surma ülla Napoli vennaskonna: Seitsme Kurbuse Neitsi rüütlite jaoks.
Tõenäoliselt oli see mõeldud nende samanimeliseks pidupäevaks San Luigi di Palazzo kirikus, kus Pergolesi patroonil – Carafa di Maddaloni hertsogil – oli privaatne kabel. Igatahes mõtiskleb 26-aastane helilooja surma ja kannatuste teemal, olles liigagi teadlik elu haprusest.
Pergolesi teose esitavad sopran Anna Prohaska ja alt Bernarda Fink koos ajastuorkestriga Akademie für Alte Musik Berlin.
Keskaegne ladinakeelne poeem Stabat Mater on 15. sajandist tänaseni inspireerinud vähemalt 300 helikunstnikku, nende hulgas ka mitut eesti heliloojat.
Roomakatoliku kirikust sügavalt mõjutatud šoti helilooja James Macmillani 2016. aastal valminud teose valis ajaleht The Guardian 21. sajandi mõjukamate heliteoste hulka.
Macmillani kureerimisel valmis ka Tõnu Kõrvitsa samanimeline teos, mis kirjeldab Jumalaema kannatusi risti jalamil.
Šoti nüüdishelilooja James MacMillani "Stabat Mater" sündis 10 aasta eest mõttelise jätkuna teosele "Seitse viimast sõna ristil".
MacMillani muusika kujutab jumalaema Maarja kannatusi sügavalt isikliku ja sisendusjõulise meditatsioonina, mis on edasi antud tohutu väljendusrikkusega võimsal emotsioonideskaalal alates vaiksest piinavast kannatusest kuni raputava tormini.
"Selle teksti suur väljakutse on, et see projitseerib ühe emotsiooni läbi 20 salmi ja seega tuleb seda üheülbalist narratiivi varieerida nii palju kui võimalik, kaevudes teksti pealispinna alla," räägib James Macmillan.
Macmillani "Stabat Materi" tellis muusikuid ja kunstnikke toetav Genesise Fond ning esiettekande tegid The Sixteen ja Britten Sinfonia Harry Christophersi juhatusel Londoni Barbican Hallis 2016. aastal.
Kaks aastat hiljem lubas Vatikan selle teose esitusest teha esmakordselt otseülekande Sixtuse kabelist.
Kuulame teost esiettekande koosseisus, album ilmus 2017 aastal.
Ka Tõnu Kõrvits sai samanimelise teose tellimuse Genesise Fondilt James Macmillani kureerimisel, kes oli paar aastat varem juhatanud Eestis Kõrvitsa orkestriteost "Hümnid virmalistele" ning tema Stabat Materi kandsid ette The Sixteen ja Harry Christophers.
Saates kuulame ka intervjuud Tõnu Kõrvitsaga, mille toimetaja Kersti Inno tegi vahetult peale helilooja naasmist Londonist, kus toimus teose esiettekanne.
Saate teevad helioperaator Katrin Maadik ja toimetaja Anne Aavik.
Kommentaarid
Alates 02.04.2020 kuvab ERR kommenteerija täisnime.